OPEL – 07/02/2002

Beschrijving van de reclame

Een affiche vermeldt in grote letters : “21%”. “Tijdens het salon geeft Opel u een korting ter waarde van het BTW-bedrag berekend op de catalogusprijs”. Hieronder wordt in kleinere lettertjes vermeld : “Aanbod geldig van 15 tot 27 januari 2002 op de modellen Corsa, Astra, Zafira, Vectra en Omega, zonder opties. Voorbeeld : Corsa
1.0 3-deurs comfort, catalogusprijs BTW incl. op 14/12/01 : 10.500 €; excl. BTW 8.677,69 €; Salonprijs BTW incl. 8.677,69 € (of
350.057 F), voordeel : 1.822,31 € (of 73.512 F).

Een TV-spot laat achtereenvolgens een aantal zinnen verschijnen : “Tijdens het salon, geeft Opel u een korting ter waarde van het BTW-bedrag berekend op de catalogusprijs”. Onderaan het scherm kan men in kleine lettertjes lezen : “Zonder opties op Corsa, Astra (behalve coupé en cabrio) Zafira (behalve OPC) Vectra en Omega. Voorbeeld : Corsa 1.0 3-deurs comfort, catalogusprijs BTW incl. : 10.500 €; excl. BTW 8.677,69 €; Salonprijs BTW incl. 8.677,69 € (of 350.057 F), geldig van 15 tot 27 januari 2002”. Op de achtergrond ziet men eerst lijnen waarna de vermelding 21% duidelijk in beeld wordt gebracht en vervolgens het logo van het merk.

Motivering van de klacht(en)

Deze reclame is misleidend want indien men de korting berekent bedraagt zij geen 21 %.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder liet gelden dat de slogan duidelijk is en het de doorsnee consument niet kan ontgaan dat de 21% korting gelijk is aan het BTW-bedrag. De adverteerder heeft laten weten dat hij in contact was getreden met de Economische Inspectie die er hem op gewezen heeft dat het onwettig zou zijn geweest te beweren dat het BTW bedrag niet moet betaald worden of dat de BTW gratis is omdat men op die manier aan de consument laat geloven dat hij deze niet moet betalen, wat onjuist is. Bijgevolg heeft hij in overleg met de inspectiedienst de slogan in die zin aangepast. Hij heeft tevens benadrukt dat hij een cijfervoorbeeld heeft opgenomen om duidelijk te zijn.

Jurybeslissing

De Jury is de mening toegedaan dat aangezien er in de titel reeds duidelijk wordt gemaakt dat de korting gelijk is aan het BTW-bedrag en er tevens een cijfervoorbeeld ter illustratie wordt aangewend, de boodschap niet van aard is de consumenten te misleiden dienaangaande en heeft derhalve geen opmerkingen geformuleerd.

Adverteerder: OPEL
Product/Dienst: BTW-promotie
Media: TV, Affiche
Onderzoekscriteria: Eerlijkheid, Waarachtigheid
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  07/02/2002