NESTLE WATERS MARKETING & DISTRIBUTION – 04/10/2010

Beschrijving van de reclame

De spot toont een vrouw die water uit een fles drinkt. Het water verandert in een waterglijbaan waarvan mensen glijden in een sprookjesachtig decor dat het lichaam van een vrouw voorstelt. We zien de vrouw opnieuw verschijnen, alsook een kind dat Aquarel water drinkt en een man. Daarna ziet men het logo (drie personen) dat zich op de fles bevindt, evenals een fles spuitwater.

Voice-over: “Waarom 8 glazen Nestle Aquarel per dag ? Omdat je lichaam uit 60% water bestaat, je hart: 73% water, je longen: 83% water. Daarom is het van essentieel belang om het water dat je afscheidt te vervangen door 8 glazen Nestlé Aquarel per dag te drinken. Nestle Aquarel, laat het leven stromen. Nestle Aquarel bestaat nu ook in het bruisend.”

Tekst onderaan:
“Het lichaam: 60% water
Het hart: 73% water
De longen: 83% water”

Tekst in kleine letters: “De aangeraden hoeveelheid water voor een volwassen persoon met een fysiek inactieve levenswijze in een gematigd klimaat. Inhoud van een glas: 200ml.”

Motivering van de klacht(en)

Typische reclame voor bronwater, maar herhaaldelijk worden er zinnen gebruikt zoals "het is essentieel dat het lichaam voldoende Nestle Aquarel binnen krijgt". Vooral omdat de reclame gebruik maakt van pseudo wetenschappelijke beelden vindt de klager dit bangmakerij en oneerlijke reclame. Weliswaar is kraantjeswater net zo gezond (en veel beter voor het milieu) toch mag deze firma natuurlijk best reclame maken voor haar product. Maar zeggen dat hun product (ipv water in het algemeen) essentieel is voor het menselijke lichaam is onzinnig.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder wenste met deze reclame uit te leggen waarom men « 8 glazen » van Nestlé Aquarel bronwater moet drinken. De vraag wordt overigens gesteld in het begin van de reclamespot. « Waarom heeft de lichaam 8 glazen Nestlé Aquarel per dag nodig ? »

De adverteerder wou informeren over de belangrijke rol die water vervult en over een goede hydratering voor het organisme door uit te leggen dat water een essentieel element van ons lichaam is. De boodschap is gericht op het belang van 1,5l water per dag te drinken, wat concreet neerkomt op 8 glazen van 200 ml water .
Het bronwater Nestlé Aquarel is een mogelijkheid zoals ieder ander water dat ter beschikking gesteld wordt aan de consument.

De adverteerder verkoopt het Nestlé Aquarel bronwater maar het spreekt vanzelf dat het uiteindelijk de consument is die kiest om te gebruiken wat geschikt is voor hem.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat de spot personen toont die water uit een fles drinken en dat het gerealiseerde decor erop afgestemd is om de waterbehoeftes van het menselijk lichaam te illustreren. De voice over begint met de volgende vraag te stellen: “Waarom 8 glazen Nestle Aquarel per dag ?” en gaat verder met “Daarom is het van essentieel belang om het water dat je afscheidt te vervangen door 8 glazen Nestlé Aquarel per dag te drinken.”

De Jury is van oordeel dat de gemiddelde consument niet misleid wordt door de inhoud van deze spot en dat hij de boodschap begrijpt en kan plaatsen. De boodschap is dat het belangrijk is om voldoende water te drinken om het lichaam te hydrateren en de gemiddelde consument begrijpt wel dat het niet noodzakelijk om Nestlé Aquarel water hoeft te gaan.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: NESTLE WATERS MARKETING & DISTRIBUTION
Product/Dienst: Nestlé Aquarel
Media: TV
Onderzoekscriteria: Eerlijkheid, Waarachtigheid
Initiatief: Consument
Categorie: Dranken
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  04/10/2010