De spot toont een vrouw in een zetel die naar televisie kijkt. Ze bestelt een pizza op haar smartphone.
We zien vervolgens de leverancier op zijn scooter stappen en stoppen aan het huis net ernaast. Wanneer hij aanbelt gooit de vrouw de sleutels achter haar, maar ze vallen op de grond in plaats van door het open raam te vliegen.
Wanneer de leverancier binnenkomt met de pizza dansen ze allebei en de vrouw zingt alsof ze een microfoon in haar hand heeft.
Voice-over : « Voilà la femme la plus chill qui chill tranquille dans son canapé. On regarde la télé, on commande une pizza et on se la fait livrer même si on habite … juste à côté ! Ya plus qu’à apprendre à lancer les clés Avec 2.000 euros par mois à vie, faites-vous plaisir. Win For Life, chill for life. ».
Volgens de klager is deze reclame discriminerend en denigrerend ten opzichte van zwaarlijvige personen en vrouwen. Hij vond het schandalig dat dikke mensen als lui werden afgeschilderd en, onder het mom van het winnen van de loterij, niet meer wandelen en pizza’s verslinden.
De adverteerder deelde mee dat de reclamespot deel uitmakt van een globale campagne waarvan het concept draait rond “The chillest wife”. Deze campagne toont een jonge vrouw met een “coole” houding die zich goed in haar vel voelt in situaties van het dagelijks leven die uitvergroot, humoristisch en karikatuural zijn, om de boodschap over te brengen dat men zich als winnaar van Win for Life “kleine extraatjes” kan permitteren die afwijken van de begane paden.
Hij deelde mee dat de spot als doel heeft om een situatie te illustreren, de levering van een pizza aan huis, die makkelijk herkenbaar is voor de Belgische kijkers die bekend zijn met deze manier van leveren van bereide maaltijden. Het feit van de leverancier te laten komen vanuit het restaurant dat zich naast het huis van de jonge vrouw bevindt benadrukt de karikatuur die met deze reclame wordt nagestreefd.
Hij verduidelijkte dat in tegenstelling tot wat de klager beweert, het personage dat gekozen werd voor deze spots, gekozen werd omwille van haar ontspannen en natuurlijke karakter. Deze jonge vrouw die goed in haar vel zit en met humor volledig zichzelf is. Het doel van deze reclame was zeker niet om een denigrerend beeld te schetsen van mensen met overgewicht. De gebruikte toon is vriendelijk en zeker niet denigrerend voor hen.
De Jury heeft vastgesteld dat de spot een joviale vrouw toont die, zoals de voice-over zegt, “la femme la plus chill qui chill tranquille dans son canapé » is.
Ingevolge het antwoord van de adverteerder heeft zij genoteerd dat deze spot deel uitmaakt van een globale campagne rond het idee en het personage “The chillest wife”.
In de spot in kwestie is het volgens de Jury duidelijk dat het is omdat ze Win for Life gewonnen heeft, en niet omdat ze min of meer corpulent is, dat de vrouw zich amuseert door een pizza te laten leveren terwijl de pizzeria zich vlak naast haar bevindt.
Zij is derhalve van mening dat de spot mensen met overgewicht niet stigmatiseert, mar daarentegen een vrouw toont die zich goed in haar vel en zich een extraatje veroorlooft en dit, om de slogan “Avec 2.000 euros par mois à vie, faites-vous plaisir.” te illustreren.
De Jury is eveneens van mening dat het humoristische en overdreven karakter van de reclamespot onmiskenbaar duidelijk is voor de gemiddelde consument.
Rekening houdend met wat voorafgaat, is zij van oordeel dat de Tv-spot niet van aard is om een bepaalde groep van mensen te denigreren.
In het algemeen is zij eveneens van oordeel dat de reclame in kwestie niet in strijd is met de JEP-Regels inzake de afbeelding van de mens.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op deze punten.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70