De Facebookpost bevat de tekst “Un joueur en Belgique gagne 5.684.144€ ! “Ce sont les anniversaires de mes enfants qui m’ont porté chance.” # EuroMillions”.
Daaronder de tekst “EuroMillions - Waouh ! Un joueur en Belgique gagne 5.684.144€” en de afbeelding van een man.
Daaronder “loterie-nationale.be – Découvrez son histoire” en een knop “En savoir plus”.
De klager deelde mee dat de reclame de bedoeling heeft om een Belgische speler te prijzen die €5.684.144 gewonnen zou hebben met EuroMillions zonder de datum te vermelden waarop deze speler dit bedrag had gewonnen. De superjackpot van €210.000.000 werd echter niet gewonnen en werd dus verlengd, en de genoemde winnaar won zijn prijs op de tweede rang op 8/12/20. Volgens hem kan de informatie tot verwarring leiden aangezien geen enkele Belgische winnaar dit bedrag heeft gewonnen in de twee voorafgaande trekkingen.
Volgens hem gaat het om misleidende reclame en het aanzetten tot deelname aan een kansspel tegenover een kwetsbaar publiek dat denkt dat een Belg dit bedrag gewonnen heeft tijdens de vorige trekking, wat helemaal niet klopt. Hij is van mening dat de adverteerder de datum moet vermelden waarop dit bedrag werd gewonnen en de rang waarin dit werd toegekend.
De adverteerder deelde mee dat de loterijspelen waaronder EuroMillions strikt gereguleerd zijn door de wetgever die de winstkansen en de bedragen die kunnen worden ingezet nauwkeurig bepaalt. Deze informatie staat op de verschillende dragers die in de verkooppunten ter beschikking gesteld worden van de spelers en op de website.
De resultaten van de trekkingen en de winstverdeling kunnen op elk moment door iedereen worden geraadpleegd via verschillende media en kanalen.
Hij deelde ook mee dat geschiedenis van grote winnaars inherent is aan loterijspelen met een grote jackpot. In veel gevallen is er een tijdsverschil tussen het moment waarop de trekking plaatsvindt en de jackpot valt en het moment waarop de winnaar zich bekend maakt om zijn winst te innen, rekening houdend met het feit dat ze 20 weken de tijd hebben om dit te doen.
Het respecteert altijd de anonimiteit van spelers en communiceert alleen met hun voorafgaande toestemming als ze zich hebben gemeld om hun winsten op te nemen.
Op 10 december 2020 heeft hij op zijn Facebookpagina gecommuniceerd over het feit dat een Belgische speler €5.684.144,40 had gewonnen in rang 2 bij EuroMillions ter gelegenheid van de trekking van 8 december 2020.
Via een persbericht op 4 februari 2021 heeft hij gecommuniceerd over het feit dat de winnaar zich bekend heeft gemaakt om zijn winst te innen. Op hetzelfde moment werd een symbolische cheque uitgereikt aan de uitbater van de zaak waar de winnaar zijn winnend biljet gevalideerd heeft. Dit evenement was het onderwerp van een fotoreportage die vervolgens op zijn website en sociale media gepost werd en er verschenen ook talrijke persartikels.
De advertentie waarnaar de klager verwijst betreft een communicatie op sociale media, waaronder Facebook, op 23-02-2021, die terugkomt op het verhaal van de winnaar van de trekking van 8 december 2020 en die verwijst naar zijn website waarop verschillende elementen hernomen worden waaronder een korte getuigenis van de winnaar. Bij het lezen van dit verhaal blijkt volgens hem duidelijk dat de winnaar het bedrag gewonnen heeft bij de trekking van 8 december laatstleden.
De adverteerder voegde toe dat de visual waarnaar verwezen wordt geen enkele vermelding bevat over de EuroMillions trekking van 26/02/2021 met de mogelijkheid om een superjackpot van 210.000.000€ te winnen, noch aanzet om hieraan deel te nemen. De enige bedoeling is om te informeren over het feit dat iemand in België een belangrijke som heeft gewonnen tijdens een vorige EuroMillions trekking waarbij er ook een superjackpot op het spel stond.
In tegenstelling tot wat de klager beweert, was deze advertentie volgens hem geenszins misleidend of bedrieglijk, noch bedoeld om een kwetsbare bevolkingsgroep aan te zetten tot gokken.
De Jury heeft vastgesteld dat de Facebookpost voor het spel EuroMillions in kwestie onder andere vermeldt “Un joueur en Belgique gagne 5.684.144€” en “loterie-nationale.be – Découvrez son histoire”.
Zij heeft ook kennisgenomen van de klacht volgens dewelke de adverteerder had moeten verduidelijken op welke datum dit bedrag gewonnen werd en in welke rang.
Naar aanleiding van het antwoord van de adverteerder heeft de Jury genoteerd dat de geschiedenis van grote winnaars inherent is aan loterijspelen met een grote jackpot.
Volgens de Jury komt de Facebookpost waarop de klacht betrekking heeft aldus terug op het verhaal van de winnaar van de trekking van 8 december 2020. Door te klikken op de link naar de website kan men onder andere lezen dat een Belgische speler 5.684.144,40€ gewonnen heeft in rang 2 van EuroMillions, waar duidelijk wordt aangegeven dat het gaat om de trekking van 8 december 2020. Men vindt er ook een korte getuigenis van de winnaar, die vertelt hoe hij vreesde dat het te laat zou zijn om zijn prijs in ontvangst te nemen.
In dit verband merkte de Jury op dat er in veel gevallen een tijdspanne is tussen het moment waarop de trekking plaatsvindt en het moment waarop de winnaar zichzelf bekend maakt, en dat de winnaar 20 weken de tijd heeft om dit te doen.
Ze merkte ook op dat de Facebookpost in kwestie niet verwees naar de superjackpot van €210.000.000 voor de komende EuroMillions-trekking en mensen niet specifiek uitnodigde om deel te nemen.
Rekening houdend met wat voorafgaat, is de Jury van mening dat de advertentie in kwestie geen aanleiding gaf tot verwarring over de datum waarop het bedrag werd gewonnen en de rang waaraan het werd toegekend.
De Jury is derhalve van oordeel dat de reclame in kwestie niet van aard is om de gemiddelde consument te misleiden op deze punten. Zij is ook van oordeel dat deze evenmin van aard is om een kwetsbaar publiek aan te zetten tot deelname aan kansspelen.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op deze punten.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70