NATIONALE LOTERIJ – 07/12/2004

Beschrijving van de reclame

Een radiospot laat een man horen die zijn neus op een luidruchtige manier snuit en zegt : “schatteke, geef eens een briefje van 500 euro, die zijn zachter”. Slogan : “Euromillions, word schandalig rijk. Elke vrijdag trekking en deze vrijdag jack pot van zo'n 17 miljoen euro. Euromillions, het nieuwe spel van de Nationale Loterij”.

Motivering van de klacht(en)

In een tijd waarin iedereen het moeilijk heeft (moet bezuinigen) kan het niet door de beugel dat er zoiets te horen is. Het effect van boodschappen die doen geloven dat het geluk en materiële welstand volgen uit een aankoop van een loterijbiljet, is misleidend en choquerend t.a.v arme mensen en diegenen die trachten hen te helpen.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder liet gelden dat het om een communicatiecampagne gaat voor een nieuw spel dat gericht is aan een jonge doelgroep (18-35 jarigen). Deze campagne is dus afgestemd op dit segment door hun humoristische code en referentiepunt te gebruiken. De boodschap die gebracht wordt is de volgende : “indien u schandalig rijk zal zijn, zal u uw gewoonten niet veranderen, u zal ze alleen anders beleven”.
Deze spot toont een onschuldige situatie uit het dagdagelijkse leven (iemand die zijn neus snuit) onder de vorm van zelfspot en met een humoristische ondertoon. Hij benadrukte dat de Nationale Loterij als leverancier van sociaal verantwoorde spelen zichzelf oplegt om de grenzen van de moraliteit niet te overschrijden en het dus geenszins de bedoeling is om de gevoeligheden te raken of om een kleinerende boodschap te brengen.

Jurybeslissing

De Jury begrijpt de afkeurende reacties t.a.v het thema “geldverspilling” dat in deze boodschap kan gepercipieerd worden en heeft de adverteerder verzocht om er aandacht aan te schenken. Evenwel rekening houdend met het feit dat het product in kwestie (een nieuw spel) wettelijk toegankelijk is voor het grote publiek en dat de boodschap duidelijk getemperd wordt door de woorden “word schandalig rijk”, heeft de Jury gemeend dat het spottend karakter en de duidelijke overdrijving in deze boodschap vermijden dat men dit letterlijk zou opvatten als zijnde denigrerend t.a.v. armoede. Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen heeft zij derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.

Adverteerder: NATIONALE LOTERIJ
Product/Dienst: Euromillions
Media: Radio
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  07/12/2004