MOBISTAR – 07/06/2011

Beschrijving van de reclame

1) Voice over : « En nu belt Ben z’n familie gratis met het Starpack van Mobistar. Voor slechts 55€ per maand. Ontdek het snel op Mobistar.be »
Tekst onderaan het scherm :
« Aanbod onder voorwaarden. Info: www.mobistar.be »

2) Voice over : « Mobistar, c’est pour toute la famille. En devenant complètement Mobistar avec le Starpack, vous profitez de la TV digitale à la maison, de l’internet illimité et de la téléphonie fixe illimitée. Le seul pack à 55€/mois tout compris avec l’installation gratuite. En plus, tous vos appels en famille sont gratuits si vous appelez avec Mobistar. Devenez complètement Mobistar avec le Starpack. A découvrir sans attendre sur Mobistar.be ».
Tekst onderaan het scherm:
« Appels gratuits en famille (option Circle) valables pour tout abonnement mobile de 24 mois (min. My15) ou Automatic Reload. Coût d’activation du pack : 50€. Pour un usage normal d’internet et de téléphonie fixe selon nos conditions générales. Plus d’infos sur mobistar.be »

Motivering van de klacht(en)

De reclame beweert dat het Starpack het enige pack is met alles inbegrepen. In de winkel bevestigde de verkoopster het volgende: alles via parabool antenne, kinderzenders voor jonge kinderen inbegrepen, gratis vaste telefoonlijn (ontvangst materiaal), gratis installatie, eerste maand abonnement gratis, voor slechts 55€ zonder extra kosten.

De klager ontving een week later het materiaal voor de tv, heeft het zelf geïnstalleerd, de kinderzenders zijn bestemd voor een ouder publiek, de beeldkwaliteit is niet in hd noch in 3d, de tv werkt via de parabool antenne, maar de livebox via de telefoonaansluiting, activatie van het internet 3 weken later, je hebt een telefoonstekker nodig, is niet inbegrepen, je moet deze kopen in de winkel. En één maand later ontvangt de klager een factuur van 55€ voor het pack + 7€ extra kosten voor internet voice (dat de klager niet gebruikt aangezien hij de verbinding niet gemaakt heeft).

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder betreurt dat de klant bij zijn aankoop in het Mobistar Center niet voldoende werd ingelicht over alle details van het Starpack maar hij ziet niet in hoe de TV advertentie de klant foutief heeft ingelicht. Er is ook duidelijk geen link tussen de boodschap in de TV advertentie en de klacht.

Ze spreken in de TV advertentie niet over kinderzenders, noch over de kwaliteit van TV in HD en 3D; noch over TV via een parabool antenne en internet via een telefoonlijn. Evenmin spreken zij over een termijn van installatie.

De adverteerder gaat er dan ook van uit dat de boodschap in de TV advertentie correct is.

Hij begrijpt echter wel dat de klant met een aantal praktische facturatieproblemen geconfronteerd wordt en is bereid om een oplossing te zoeken voor zijn probleem.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat de klacht betrekking heeft op de uitvoering van een contract en niet op de inhoud van een reclame.

Aangezien de bevoegdheid van de Jury zich beperkt tot het onderzoek van de inhoud van reclameboodschappen, heeft de Jury zich in deze zaak onbevoegd verklaard.

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: MOBISTAR
Product/Dienst: Starpack
Media: TV
Onderzoekscriteria: Eerlijkheid, Waarachtigheid
Initiatief: Consument
Type beslissing: Andere
Datum afsluiting:  07/06/2011