MOBILI FACTORY – 17/06/2005

Beschrijving van de reclame

Een advertentie (dubbele pagina) met op de linkerpagina de volgende titel « Le propriétaire d'une usine de salons, lutte entre la vie et la mort » toont een foto van een geaccidenteerde wagen, alsook een foto van de heer Panni en mevrouw Panni.
Tekst naast de foto van de heer Panni : « Angelo Panni, une vie brisée.. . L'irrésistible ascension jusqu'au drame ! La fatalité s'abat sur la famille Panni. Angelo Panni, fils unique de Julia Despinetto et de Vincente Panni, a vingt-cinq ans et vient juste de terminer ses études de médecine quand son père veuf depuis dix ans décède dans un accident de voiture. »
Tekst naast de foto van mevrouw Panni : « j'ai ordonné à nos fidèles distributeurs de vendre nos salons aux meilleurs prix ! Derrière une mèche rebelle qui lui barre les yeux de temps à autre, on sent en Mme. Panni une terrible volonté de vaincre la tragique fatalité. Actuellement, son objectif est de poursuivre la mission de son mari et continuer à faire vivre son entreprise et par là même son village. »
Op de rechterpagina van deze advertentie bevindt zich de volgende titel : « Tragique accident de circulation » se trouve une photo d'une voiture accidentée.
Tekst naast deze foto : « Démarrant à un feu, la voiture de M. Angelo Panni a été percutée par un chauffard ivre. Le mercredi 27 avril, Monsieur Angelo Panni, revenait d'un important voyage d'affaires en Belgique et circulait seul au volant de sa voiture – une puissante berline de la marque allemande. A la veille du week-end, il rejoignait paisiblement son domicile dans la banlieue élégante de Brindisi. Brindisi et principalement la région de Bari en Italie, où Monsieur Panni possède une importante usine de salons héritée de son père. »
Onderaan worden verschillende salons afgebeeld met hun prijs. Vermelding van de openingsuren en het adres.

Motivering van de klacht(en)

Deze reclame is choquerend, verwerpelijk en onaanvaardbaar. Zij misbruikt op bedrieglijke wijze de gevoeligheid en goedgelovigheid van de consumenten.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder liet gelden dat hij niemand heeft willen choqueren en dat hij gewoon maar pagina's gekocht heeft in het krantje info choc.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat deze reclame gebruik maakt van een fictief verhaal aangaande een tragisch auto-ongeval veroorzaakt door een dronken bestuurder en dit om louter commerciële redenen, hetgeen zij ongepast beschouwt.
Zij was van oordeel dat deze reclame misbruik maakt van het vertrouwen van de consument en van aard is om het vertrouwen van het publiek in de reclame te ondermijnen. Op basis van art. 1,al.3 en art. 3 van de IKK code heeft zij aan de adverteerder de aanbeveling gedaan om deze reclame niet meer te verspreiden.

Bij gebreke aan positief antwoord heeft de Jury een schorsingsaanbeveling aan de media gericht.

Adverteerder: MOBILI FACTORY
Product/Dienst: Meubilair
Onderzoekscriteria: Eerlijkheid, Andere
Initiatief: Consument
Categorie: Woning/meubilair
Datum afsluiting:  17/06/2005