De affiche bevat de tekst “Apero’s die maar blijven duren, zalig!” en een tekening van twee personen die aan tafel zitten met een glas in de hand en andere glazen op tafel. Daaronder de tekst “Herbeleef Brussel met de MIVB”.
De klager vindt dat de reclame de indruk wekt dat je jezelf kan bezatten en dat de MIVB je wel naar huis brengt. Volgens hem is dit een banalisering van alcoholisme door een openbare dienst.
De adverteerder deelde mee een campagne te hebben gelanceerd om te laten zien dat het leven weer normaal wordt met de opeenvolgende stadia in de opheffing van de lockdown en in het bijzonder de heropening van de horeca en de terugkeer van het mooie weer.
Hij moedigt op geen enkele manier aan tot misbruik van alcoholische dranken. Een van de twee personages drinkt een glas frisdrank zoals cola, terwijl de ander een biertje vasthoudt. Hij wijst erop dat het Handvest voor reclame van de MIVB uitdrukkelijk alle reclame voor dranken met een alcoholgehalte van meer dan 22% verbiedt.
Naar zijn mening is het aanzetten tot alcoholisme en overmatig alcoholgebruik een zuiver persoonlijke en subjectieve interpretatie van de klager; andere mensen zouden het gewoon kunnen zien als een aanmoediging om tijd door te brengen met vrienden en familie onder het genot van een frisdrank, een aperitief, vergezeld van een of twee glazen 'lichte' alcohol zoals bier of wijn. Het is op geen enkele manier bedoeld om overmatige consumptie van alcoholische dranken aan te moedigen of om gevaarlijk gedrag aan te moedigen.
De Jury heeft kennisgenomen van de betrokken affiche en van de klacht die hierop betrekking heeft.
Naar aanleiding van het antwoord van de adverteerder, heeft de Jury genoteerd dat zijn bedoeling is te laten zien dat het leven weer normaal werd na de gezondheidscrisis door het coronavirus, met de opeenvolgende stadia in de opheffing van de lockdown en, in het bijzonder, de heropening van de horeca.
Volgens de Jury wekt de affiche met de tekst “Apero’s die maar blijven duren, zalig!” meer de algemene sfeer op van uitgebreid aperitieven op een terras dan alleen de consumptie van al dan niet alcoholische drank. Zij is van mening dat het begrip aperitief voor de gemiddelde consument veel meer omvat dan alleen de consumptie van drankjes, en dat het ook gaat om tijd doorbrengen in de stad met vrienden en familie en bij mooi weer lange tijd op een terras doorbrengen
Ook is de Jury van mening dat de betreffende reclame geen visuele of tekstuele elementen bevat die aanzetten tot (overmatig) alcoholgebruik en dat het daarom niet aannemelijk is dat alcoholisme wordt gebagatelliseerd, zoals de klager beweert.
De Jury is dan ook van oordeel dat de betreffende affiche niet getuigt van een gebrek aan een behoorlijk maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef in hoofde van de adverteerder op dit punt.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op dit punt.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70