MITSUBISHI MOTORS – 08/10/2008

Beschrijving van de reclame

Een advertentie met als slogan “La Folie Mitsubishi” toont een wagen van het merk.

Vermelding brandstofverbruik en CO2.

Motivering van de klacht(en)

Met dergelijke kleine lettergrootte, zijn de vermeldingen inzake brandstofverbruik en CO2 uitstoot niet in overeenstemming met het Koninklijk Besluit van 5 september 2001 betreffende de beschikbaarheid van consumenteninformatie over het brandstofverbruik en de de CO2-uitstoot bij het op de markt brengen van nieuwe personenauto’s.

Jurybeslissing

De Jury heeft genoteerd dat de advertentie (in Passe-Partout Arlon nr 38)verschenen is in het formaat 230 mm x 109 mm met voor de vermeldingen inzake CO2 en brandstofverbruik een lettergrootte van 1,2 mm, hetgeen kleiner is dan de lettergrootte die voorgeschreven is door art. 5 van de Febiac code (1,5mm).

De Jury heeft genoteerd dat de advertentie (in Passe-Partout Arlon nr 39) verschenen is in het formaat 230 mm x 109 mm met voor de vermeldingen inzake CO2 en brandstofverbruik een lettergrootte van 2 mm, hetgeen groter is dan de lettergrootte die voorgeschreven is door art. 5 van de Febiac code (1,5 mm).

Gelet op wat voorafgaat, heeft de Jury aan de adverteerder verzocht om de advertentie (met te klein lettertype) niet meer te verspreiden. De Jury heeft er nota van genomen dat inmiddels de nodige rechtzettingen hebben plaatsgevonden (hetgeen reeds blijkt uit de publicatie in Passe-Partout nr.39).

Aangezien geen hoger beroep werd aangetekend, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: MITSUBISHI MOTORS
Product/Dienst: Outlander
Onderzoekscriteria: Wettelijkheid, Milieu
Initiatief: Consument
Datum afsluiting:  08/10/2008