Een advertentie toont een politieman die een gemaskerde boef arresteert en een andere politieman die naast zijn wagen staat met een matrak in zijn hand terwijl hij in een luidspreker roept. Ze zijn alle drie gekleed volgens de actuele modetrend voor tieners, namelijk broeken met ultralage tailles zodat de slipjes zichtbaar zijn, korte hemden zodat de buik gedeeltelijk zichtbaar is, brede riemen en sport-schoenen. Tekst : « Messancy est à la mode, www.messancyoutlet.be, toutes les grandes marques de vêtements toujours moins chères. Messancy Outlet Centre : E411, sortie 32 » en vervolgens het logo.
De adverteerder liet gelden dat het nooit zijn bedoeling is geweest om de gevoeligheid van het publiek te kwetsen of een beroep in het belachelijke te trekken, maar om een humoristische en plezante campagne te creëren. Hij wilde communiceren dat er iets nieuws is in Messancy, dat Messancy “in” is en dat de nieuwe mode daar nu beschikbaar is Hij heeft gekozen voor een dagdagelijkse situatie en heeft deze omgevormd door mensen te tonen die gekleed zijn volgens de mode die verkocht wordt in het Messancy Outlet Centre. Hij heeft een pretesting uitgevoerd met enkele uitgekozen personen en er was geen enkele reactie van die aard. Hij heeft de verschillende aspecten van deze reclame geanalyseerd, maar is tot de conclusie gekomen dat deze boodschap niet choquerend is en dat de meerderheid van het publiek deze niet in negatieve zin zal interpreteren.
De Jury was van oordeel dat gelet op zijn duidelijk overdreven, irreëel, humoristisch en karikaturaal karakter, deze advertentie niemand aantast en ook geen waarden aantast die haar verwerpelijk zouden maken op maatschappelijk vlak. Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke en/of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft zij derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70