Mercedes-Benz – 01/03/2021

Beschrijving van de reclame

De klaagster verwees naar de volgende vermeldingen op de website van de adverteerder (met haar benadrukking) onder de titel “Hybride techniek bij Mercedes-Benz”:
“Meer power, minder verbruik.
Onze EQ Power-modellen met plug-in hybrid-aandrijving verenigen het beste uit twee werelden: de dynamiek en efficiëntie van een elektromotor met de actieradius van een verbrandingsmotor. Hiermee kan in de stad puur elektrisch worden gereden. De auto kan zowel thuis als bij openbare oplaadpunten worden opgeladen. Op langere trajecten kan als vanouds gewoon worden getankt. »

Motivering van de klacht(en)

De klaagster verwees naar een document van de vereniging Transport & Environment over plug-in hybride voertuigen en naar de alledaagse ervaring van gebruikers van deze voertuigen, en verklaarde daarbij dat in werkelijkheid tijdens het gebruik in de zogenaamde "100% elektrische" modus (er is vaak zelfs een knop met de aanduiding EV, elektrisch voertuig), de verbrandingsmotor vaak wordt ingeschakeld als een beetje meer gas wordt gevraagd of als de verwarming of airconditioning wordt ingeschakeld.
Bovendien stoten deze motoren bij het starten en gedurende de periode dat het emissiebestrijdingssysteem koud is en enkele minuten niet werkt, veel vervuiling uit. Dit maakt, volgens haar, de illusie van schoonheid die deze misleidende definities bij het publiek wekken nog gevaarlijker, omdat zij de indruk krijgen dat het voertuig, althans wanneer zij het opladen, even schoon zou zijn als een echt elektrisch voertuig. In haar geval moest zij een elektronisch kastje kopen dat het controlesysteem misleidt en de verbrandingsmotor niet laat aanslaan om een echt schoon voertuig te hebben zoals zij verwachtte.
Zij deelde mee dat het dus misleidende reclame is om uitdrukkingen zoals “100% elektrisch”, “geen brandstofverbruik”, “geen CO2 uitstoot” en aanverwante te gebruiken als de “elektrische” modus niet garandeert dat de verbrandingsmotor nooit in werking treedt en geen vervuiling uitstoot of brandstof verbruikt zolang er nog energie in de batterij zit (zoals de teksten ook de overheden doen geloven die deze voertuigen behandelen als “zero emission” voertuigen).

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder betwist het misleidende karakter van zijn reclame en bevestigt dat zijn Plug-in Hybride wagens kunnen rijden in de “100% elektrisch” modus. Een “hybride” voertuig is een voertuig met twee soorten aandrijving en twee soorten energieopslag. In het geval van een voertuig van de adverteerder gaat het om een elektrische en een mechanische aandrijving met brandstof (diesel of benzine) en lithium-ion batterijen als drager van chemische energie. Het grote voordeel van een hybride voertuig is dat deze twee systemen afzonderlijk kunnen worden gebruikt; dit is zelfs een voorwaarde om een voertuig als "hybride" te kwalificeren. Er is geen "EV" knop in zijn voertuigen. In zijn Plug-in-Hybride voertuigen kan de klant verschillende rijmodi kiezen, waaronder de "elektrische modus" en wanneer ze in de elektrische modus rijden, rijden ze uitsluitend op elektriciteit en dus wel degelijk in de "100% elektrische modus" binnen het gebruiksbereik van de elektrische motor (d.w.z. 90 kW). In tegenstelling tot wat de klager beweert, zijn de verwarmings- en airconditioningsystemen ook volledig elektrisch. Zij worden beide aangedreven door het hoogspanningssysteem en hebben geen fysiek of functioneel verband met de verbrandingsmotor. Met dit systeem kan het water in het watercircuit van de auto elektrisch worden verwarmd. Hiermee kan de auto niet alleen elektrisch worden verwarmd of gekoeld, maar wordt ook de motor van het voertuig verwarmd en op de ideale temperatuur gehouden. Dit voorkomt dat de motor "plotseling" start wanneer hij koud is, wat in de praktijk tot hogere emissies zou leiden dan wanneer de auto alleen met de verbrandingsmotor zou rijden. Het is ook niet juist te stellen dat wanneer het voertuig in "100% elektrische modus" rijdt, de verbrandingsmotor aanslaat bij het accelereren. Wanneer zijn Plug-in-Hybride voertuigen in elektrische modus rijden, zal de verbrandingsmotor nooit onbedoeld starten zonder tussenkomst van de bestuurder. Het voertuig heeft inderdaad meer vermogen wanneer de verbrandingsmotor wordt gebruikt en daarom zijn de voertuigen uitgerust met een optie waarmee de bestuurder die in 100% elektrische modus rijdt, de verbrandingsmotor kan inschakelen door hard op het gaspedaal te drukken indien meer vermogen nodig is. Aangezien het gaspedaal echter hard moet worden ingetrapt om deze manoeuvre uit te voeren, zal de moduswijziging niet onverwacht en onopzettelijk plaatsvinden, maar altijd het gevolg zijn van de wens van de bestuurder om de verbrandingsmotor te gebruiken. Deze optie is bedoeld om de bestuurder in staat te stellen het volledige vermogen van de auto te gebruiken in geval van nood, bijvoorbeeld in een noodgeval om een mogelijke botsing te vermijden. In elk geval kan de bestuurder op het dashboard van het voertuig controleren in welke modus het voertuig rijdt - elektrische motor en/of verbrandingsmotor.

Jurybeslissing

De Jury heeft kennisgenomen van de klacht die betrekking heeft op de volgende vermelding op een pagina van de website van de betrokken adverteerder gewijd aan de technologie van zijn plug-in hybride modellen: “Hiermee kan in de stad puur elektrisch worden gereden (...)” en volgens dewelke deze vermelding misleidend zou zijn.

De Jury is van mening dat de vermelding in het vet hierboven die aangehaald werd door de klaagster zich beperkt tot het vermelden dat de betrokken modellen puur elektrisch kunnen rijden in de stad, wat inderdaad het geval is want als de bestuurder kiest voor de elektrische modus, rijden zij enkel op elektriciteit en dus wel degelijk “puur elektrisch”.

De Jury benadrukt eveneens dat de vermelding in kwestie zich op een pagina van de website bevindt die talrijke gedetailleerde informatie bevat over de technologie in kwestie.

De Jury is derhalve van oordeel dat de betrokken vermelding niet van aard is om de gemiddelde consument te misleiden op dit punt.

Zij is bovendien van oordeel dat dit evenmin van aard is om een illusie van properheid te creëren in hoofde van de gemiddelde consument.

Bovendien heeft de Jury kennisgenomen van het antwoord van de adverteerder met betrekking tot de bedenking van de klaagster betreffende het starten van de benzinemotor als een beetje meer gas wordt gevraagd of als de verwarming of airconditioning wordt ingeschakeld.

De adverteerder heeft vooreerst verduidelijkt dat hij geen “EV” knop heeft in zijn wagens, maar de Jury heeft genoteerd dat de bestuurder op elk moment kan verifiëren in welke modus het voertuig rijdt op het dashboard van het voertuig. De adverteerder legde vervolgens in detail de werking van de verwarmings- en koelingssystemen uit, die volledig elektrisch zijn. Hij maakte ook duidelijk dat wanneer zijn plug-in hybrides in de elektrische modus rijden, de verbrandingsmotor nooit onbedoeld zal starten zonder tussenkomst van de bestuurder. Zijn voertuigen zijn uitgerust met een optie waarmee de bestuurder die in 100% elektrische modus rijdt, de verbrandingsmotor kan inschakelen als er meer vermogen nodig is, maar dit wordt altijd aan het oordeel van de bestuurder overgelaten.

De Jury is van oordeel dat deze laatste mogelijkheid niets afdoet aan het feit dat de betrokken plug-in hybride modellen in bepaalde omstandigheden, die op de betrokken website goed worden gespecificeerd, in de stad in 100% elektrische modus kunnen rijden.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op deze punten.

Gevolg

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: MERCEDES-BENZ
Product/Dienst: Plug-in hybride wagens
Media: Internet
Onderzoekscriteria: Eerlijkheid, Waarachtigheid
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  01/03/2021