De tv-spots tonen een man die worstelt met zijn elektrische toestellen.
Tekst op het scherm en VO:
“Zelfs je toestellen zijn het beu dat je te veel betaalt”
“Stap over naar Mega en reken af met je hoge energierekening.
“Mega. Dezelfde energie. Gewoon goedkoper”.
Op het einde van de spot, vermelding van het logo en de website van de adverteerder mega.be.
De klager deelde mee dat de vermelding "goedkoper" in de slogan verwees naar de prijzen op de energiemarkt en de consument ten onrechte de indruk gaf dat de machtspositie van de adverteerder ten aanzien van de energieprijzen een geverifieerd feit was. Integendeel, door gebruik te maken van de energievergelijkers realiseert hij zich dat de concurrenten van de adverteerder regelmatig betere tarieven aanbieden. Volgens hem is deze reclame derhalve in strijd met artikel 5 van de Internationale Code van de Kamer van Koophandel, waarin wordt bepaald dat commerciële communicatie waarheidsgetrouw moet zijn, niet misleidend mag zijn en geen beweringen mag bevatten die de consument kunnen misleiden.
De adverteerder deelde vooreerst mee dat hij nergens beweert dat hij de “goedkoopste” is of zelfs “altijd de goedkoopste” en dat zijn slogan onmiddellijk op zijn website gecontroleerd kan worden. De reclame eindigt met zijn logo en het adres van zijn website waar hij zijn slogan rechtvaardigt aan de hand van een vergelijking tussen zijn prijzen en deze van zijn concurrenten. Deze vergelijking verwijst naar een bepaald product (grotendeels het meest voorkomen op de energiemarkt), vergeleken met specifieke identieke producten van elke concurrent, dit wil zeggen een vast tarief voor een jaar voor een elektriciteitsverbruik (enkelvoudige meter) van 3500 KWh en 23.000 kwh gas (dit wil zeggen een verbruik dat overeenkomt met dat van een gemiddeld Belgisch huishouden) voor dezelfde regio’s en voor gelijkaardige kenmerken (vrije keuze van betalingswijze, ontvangst van afrekening per post, telefonische dienstverlening, zonder promoties). Het gaat volgens hem dus om een meer dan objectieve vergelijking.
In dit opzicht verwijst hij naar de disclaimer op zijn website:
“* Besparing berekend op 02/11/2020 met een Mega Easy Vast-contract voor 3.500 kWh elektriciteit (enkelvoudige meter) en 23.000 kWh aardgas in vergelijking met de aanbiedingen van Eneco (voor postcode 4000), Engie (3000), Essent (3000), Lampiris (4000) en Luminus (4000) met soortgelijke kenmerken (vast tarief 1 jaar, betalingsmethode naar keuze, ontvangst van de afrekening via post, telefonische klantendienst, zonder korting).”.
De adverteerder voegde er vervolgens aan toe dat iedereen die een Belgische energievergelijkingssite zoals de VREG of mijnnenergie.be bezoekt, door het invoeren van de bovenstaande gegevens kan zien dat de cijfers waarheidsgetrouw en geverifieerd zijn. Bovendien blijkt uit een bezoek aan de online-vergelijkers dat Mega voor elk vergelijkbaar product (onlinetarief, variabel tarief, vast tarief 1, vast tarief 3 jaar, enz.) goedkoper is dan de vijf andere grote leveranciers op de markt (die 90% van de Belgische consumenten vertegenwoordigen). Ten slotte kan de consument dankzij de online-vergelijker ook nagaan of hij al dan niet bespaart op basis van zijn eigen situatie (huidig tarief, verbruik). Hij is derhalve van mening dat hij artikel 5 van de ICC-code respecteert.
De Jury heeft kennisgenomen van de tv-spots en van de klacht die hierop betrekking heeft.
Zij heeft vastgesteld dat deze eindigen met de vermelding “Mega. Dezelfde energie. Gewoon goedkoper” en dat op het laatste scherm verwezen wordt naar de website van de adverteerder, mega.be.
Naar aanleiding van het antwoord van de adverteerder, heeft de Jury genoteerd dat deze meedeelde dat de vermelding “goedkoper” die aangehaald wordt door de klager, onder andere gecontroleerd kan worden op zijn website waarnaar de tv-spots verwijzen, maar ook via de websites van Belgische energievergelijkers (met name VREG of mijnenergie.be), waar de consument kan controleren of hij al dan niet kan besparen volgens zijn eigen situatie.
In dit opzicht heeft de Jury genoteerd dat de vergelijking die de adverteerder maakt verwijst naar een specifiek product dat duidelijk het meest gangbare is op de energiemarkt en dat dit duidelijk vermeld wordt via een disclaimer op de betrokken website.
Volgens de Jury kan de consument dus makkelijk op de website mega.be de informatie vinden die de geviseerde bewering ondersteunt.
In deze context, en op basis van de informatie waarover zij beschikt, is de Jury van oordeel dat de bewering “Mega. Dezelfde energie. Gewoon goedkoper” niet van aard is om de gemiddelde consument te misleiden op dit punt.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op dit punt.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70