Radiospot 1 :
Stem van een klein meisje : « Le Père Noël existe. Nous l’avons rencontré chez Media Markt.
Stem van de Kerstman : « Ouais, avant j’offrais des boules et des nic nacs mais maintenant les gosses ils s’en foutent hein. Ils veulent des consoles, des GSM, des computers, des CD, des DVD. Alors, je vais chez Media Markt hein. Pour les parents, c’est la même chose. Essaie seulement d’offrir une cravate à ton père pour Noël. Il va te pendre avec. Lui, ce qu’il veut, c’est un GPS, un plasma, un rasoir ou un frigo pour son vin. Y a tout chez Media Markt. T’as le choix. Et en plus, chez Media Markt, je trouve les meilleurs prix. C’est bien simple, si Media Markt vendait des traîneaux, c’est là que j’aurais acheté le mien ! Allez, joyeux Noël.
Mannenstem : « Media Markt, je ne suis pas fou. Media Markt, trois fois à Bruxelles : Sint-Pieter-Leeuw à une minute de la sortie 16 d’Anderlecht, Basilix shopping Koekelberg et Bruxelles rue Neuve. »
Radiospot 2 :
Stem van de kerstman : « Ouais, salut, c’est moi, le Père Noël. Dites, c’est pour vous rappeler que je vais acheter vos cadeaux chez Media Markt. Alors, s’il vous plait, commandez-moi des GPS, des GSM, des télés, des CD, des DVD. Tout ce que vous voulez. Mais arrêtez de m’emmerder avec vos jeux de société et vos poupées qui disent maman quand on les touche. De toute façon, ce genre de babioles, ça finit au bac avant les cloches. Chez Media Markt, c’est garanti, c’est le moins cher et c’est le plus grand choix. T’as trois magasins sur Bruxelles : Sint-Pieter-Leeuw à une minute de la sortie 16 d’Anderlecht, au Basilix shopping Koekelberg et à la rue Neuve au centre de Bruxelles. Compris ? Media Markt, pour les autres commandes, il fallait vous adresser à Saint-Nicolas.
Mannenstem : « Media Markt, je ne suis pas fou. »
De adverteerder liet gelden dat de spot met de kerstman niet gemaakt werd met de bedoeling te choqueren. Hij wou op een originele manier een grappig, Brussels element integreren, aangezien er in Brussel 3 winkels zijn. Hij verkoopt ook technologisch materiaal en wou daarom de kerstman iets moderner maken en potentiële klanten iets originelere cadeautips geven. Het blijft reclame. En de gewoonte van de kerstman om aan iedereen cadeautjes te “geven”, blijft toch een commercieel gegeven. De Sint geeft aan alle brave kindjes, maar de kerstman “geeft” aan iedereen.
De adverteerder stelde te begrijpen dat hij hiermee niet per se het traditionele beeld van de kerstman ophangt.
De adverteerder betreurde het dat deze radiospot anders geïnterpreteerd werd door de klager.
De Jury is van mening dat in tegenstelling tot Sinterklaas, die een figuur is die zich meer specifiek richt tot kinderen, de kerstman zich zowel richt tot kinderen als tot volwassenen (verdeling van geschenken aan de ganse familie gedurende de kerstperiode).
Zij heeft trouwens opgemerkt in deze spots, dat de kerstman zich richt tot het grote publiek in het algemeen teneinde Media Markt te promoten. De Jury heeft dus genoteerd dat deze radiospots zich niet specifiek richten tot kinderen.
Daarenboven, heeft de Jury opgemerkt dat de spots in kwestie gerealiseerd zijn met een duidelijke humoristische knipoog en dat ze niet van aard zijn om letterlijk opgevat te worden.
De Jury is van mening dat deze radiospots geen beweringen bevatten die het risico inhouden om kinderen op moreel of mentaal vlak schade te berokkenen.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70