De Tv-spot toont een man van middelbare leeftijd die in gezelschap van twee jonge vrouwen in een jacuzzi zit. Opeens verdwijnen de twee jonge vrouwen onder het schuim. De man kijkt verbaasd op en probeert enkele seconden later het schuim te verwijderen om te zoeken naar de twee vrouwen. Daarna ziet men de twee vrouwen tussen de menigte lopen naar een winkel van Media Markt.
Mannelijke stem : “Media Markt is 5 jaar in België en loopt loeihard van stapel. Deze Philips plasma televisie met een beelddiagonaal van 107 cm en Digital Crystal Clear beeldkwaliteit nu voor maar 999 €. Tekst + mannelijke stem “Media Markt ik ben toch niet gek www.mediamarkt.be Media5Markt.
De adverteerder weerlegt de klacht omwille van de volgende reden:
1. De klager stelt dat in deze spot de “prostitutie” gebanaliseerd wordt. De spot kadert in de algemene verjaardagscampagne van Media Markt waarin Media Markt haar vijfjarig bestaan in België viert. Media Markt wil met zijn tv-spot geen link leggen met prostitutie, wel benadrukt de spot het feit dat je direct naar Media Markt moet gaan omwille van de fantastische aanbiedingen voor de 5 jaar campagne. De dames duiken onder omdat ze niet aan deze onweerstaanbare drang kunnen voldoen van de fantastische aanbiedingen en zodoende de man argeloos met een list alleen achterlaten. In het tweede deel van de spot is ook duidelijk in beeld gebracht dat dezelfde twee dames in badjas effectief naar Media Markt lopen.
2. De klager beweert dat een jonge knappe man het verschil in interpretatie zou gemaakt hebben. Media Markt is van oordeel dat de keuze tussen een jonge of oude man in deze situatie geen verschil maakt. Twee mooie jonge vrouwen in een bubbelbad met een oudere man wijzen niet automatisch naar prostitutie. Media Markt heeft dit scenario niet geschreven met de bedoeling seksistisch te zijn en zeker niet met de bedoeling prostitutie te banaliseren.
Media Markt betreurt dat deze tv-spot door de klager in kwestie verkeerd werd geïnterpreteerd.
Rekening houdend met de huidige maatschappelijke evolutie is de Jury van oordeel dat deze spot geen elementen bevat die in strijd zijn met de algemeen geldende fatsoensnormen. Er worden geen intieme delen van het lichaam getoond, noch aanstootgevende beelden. Het gaat duidelijk om een ludieke knipoog teneinde het aanbod in de verf te zetten. Zij is van oordeel dat deze boodschap niet van aard is om prostitutie te banaliseren, noch om de meerderheid van het publiek te choqueren.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke en/of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft zij derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70