Een Tv spot toont een verkoper in een Media Markt winkel die een camera installeert. Op dat ogenblik komt er een bruinharige vrouw langs die om uitleg vraagt. Terwijl hij haar uitleg geeft probeert hij haar zo dicht mogelijk voor de camera te laten staan, terwijl hij achter haar rug met gebaren communiceert met zijn collega. Uiteindelijk verschijnt haar decolleté op alle TV’s in de winkel.
Mannenstem: “GPS Mio 369 euro. Media Markt, je ne suis pas fou.”
Een Tv spot toont een roodharige jonge man die twijfelt mbt twee fototoestellen. Hij zegt tegen zichzelf het volgende : « Si elle me frappe la joue droite, je prends celui-ci. Si elle me frappe la joue gauche, je prends celui-là ». Vervolgens raakt hij de linkerborst aan van een jonge vrouw , die hem eerst een klap geeft op zijn ene wang en vervolgens op zijn andere wang, waarop hij dank u zegt.
Tekst: « Le plus difficile sera de choisir. »
Mannenstem : « Nous vous conseillons le Canon Ixus avec 7.1 megapixels et zoom optique 3x pour 194 euro seulement. Media Markt, je ne suis pas fou. »
De adverteerder weerlegt de eerste klacht omwille van twee redenen.
Ten eerste was het geenszins de bedoeling om de kijker te kwetsen, noch de vrouw belachelijk te maken, zoals de klager het interpreteert. Hij hecht veel belang aan de verdediging van de rechten van de vrouw. Ten tweede was het enkel de bedoeling een grappige, aparte en inderdaad iets of wat sexy reclamespot te maken die eerder de vrouwelijkheid huldigt dan haar te kleineren.
De adverteerder weerlegt de tweede klacht omwille van de volgende reden. De klager stelt dat deze tv-spot vrouwen denigreert, ridiculiseert en beledigt. De tv-spot werd gemaakt in kader van de eindejaarscampagne met als thema “het moeilijkste is kiezen”. Deze spot is in de eerste plaats gemaakt om aan te tonen dat er zoveel keuze is bij Media Markt dat men een manier moet vinden om uit de impasse te geraken. De spot moet men interpreteren op een humoristische en ludieke manier. Deze spot heeft zeker niet het opzicht denigrerend te oordelen over vrouwen in het algemeen. Integendeel, door het feit dat de vrouw zich juist sterk aangevallen voelt door de jonge man zijn actie en hem twee klappen in het gezicht geeft, geeft de spot juist aan dat zo’n actie t.o.v. een vrouw zeker niet door de beugel kan. Adverteerder betreurt dat deze TV-spot anders geïnterpreteerd werd door de klager.
De Jury heeft vastgesteld dat deze spots gerealiseerd werden met een duidelijk humoristische knipoog. Gelet op dit duidelijke humoristische karakter, is de Jury van oordeel dat deze spots niet het risico inhouden om letterlijk opgevat te worden door het publiek. Zij
is van oordeel dat binnen deze context deze spots niet beledigend of kleinerend overkomen ten aanzien van de vrouw en niet van aard zijn om de waardigheid van de vrouw aan te tasten.
Bij gebrek aan inbreuken op wettelijke en/of zelfdisciplinaire bepalingen heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.
Aangezien geen hoger beroep werd aangetekend, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70