De spot begint met het logo van de adverteerder en toont een klein meisje dat toekijkt terwijl haar moeder tevergeefs probeert om met een krulborstel krullen in haar haar te leggen.
VO: “Jij lieve schat, jij wil je mama gelukkig maken.”
Vervolgens ziet men hoe het meisje op een laptop de website van de adverteerder bezoekt, haar spaarvarken leegschudt en bij haar vader in de auto stapt.
VO: “Voor haar kerst wil je het allerleukste cadeau en daar heb jij alles voor over.”
Vervolgens ziet men het meisje rondlopen in een winkel van de adverteerder. Een verkoopster in kerstoutfit toont haar een elektrische krultang en pakt samen met het meisje een cadeau in.
VO: “Wees welkom. En wij verklappen jou hoe jouw mama de mooiste ter wereld wordt.”
Vervolgens ziet men de familie bij de kerstboom. Het meisje geeft het cadeau aan haar moeder die blij verrast is met de elektrische krultang.
VO: “Daarom ben jij onze liefste heldin. Prettige kerst, lieve schat.”
Men ziet het meisje staand op een rots met een superheldencape, met daarbij de tekst “Ik ben toch niet gek” en het logo. Op het eindscherm wordt een automatische krultang
getoond.
VO: “Media Markt, ik ben toch niet gek. Met deze Babyliss automatische krultang word je de held van elk kerstfeest.”
De klager vindt de TV-spot waar een kind wordt gebruikt om voor haar moeder een krultang te kopen een regelrechte ethische schande.
De adverteerder deelde mee dat het uiteraard onrealistisch is dat het meisje zelf alleen in de Media Markt gaat winkelen en deze aankoop doet. Hij vertrouwt erop dat de kijkers met gezond verstand dit kunnen inschatten. Hij wil duidelijk maken dat men iemand gelukkig kan maken door een aankoop te doen bij Media Markt. Het is geenszins de bedoeling om kinderen alleen naar een Media Markt te leiden of sturen. Ook als een kind deze reclame ziet, zal het weten dat het dit niet alleen kan of mag. De adverteerder vindt de TV-spot dus niet onethisch.
De adverteerder is tevens van oordeel dat de betrokken TV-spot kinderen er niet rechtstreeks toe aanzet om geadverteerde producten te kopen of om hun ouders of andere volwassenen ertoe over te halen die producten voor hen te kopen.
De doelgroep van deze TV-spot zijn niet kinderen of minderjarigen, maar mensen tussen 25 en 54 jaar (verantwoordelijken voor aankopen thuis) en de timing van de TV-spot is hierop voorzien. De bedoeling is de ouders te vertederen en deze te overtuigen om naar Media Markt te gaan.
De spot kadert in het “hero-concept” dat hij reeds lang toepast; dit concept bestaat erin dat iemand iets voor iemand anders koopt en dan de held is. Hij ondermijnt niet het positief sociaal gedrag, de levensstijl of houding; respect voor sociale en culturele waarden wordt niet ondermijnd, noch de autoriteit van de ouders.
De Jury heeft kennis genomen van de TV-spot in kwestie.
De Jury is van mening dat de spot in het algemeen in beeld brengt hoe mensen elkaar plezier kunnen doen met een bij de adverteerder gekocht cadeau en niet gericht is op kinderen. Zij is hierbij tevens van oordeel dat de spot niet van aard is om kinderen ertoe aan te zetten om zelf alleen te gaan winkelen.
Zij is eveneens van mening dat de spot kinderen er niet rechtstreeks toe aanzet om geadverteerde producten te kopen of om hun ouders of andere volwassenen ertoe over te halen die producten voor hen te kopen.
De Jury is derhalve van oordeel dat deze spot niet getuigt van een gebrek aan behoorlijk maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef in hoofde van de adverteerder.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op dit punt.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70