MASTER FOODS – 26/10/2006

Beschrijving van de reclame

Een affiche met als titel “Natuurlijk lekker” toont een glimlachende vrouw die het product in haar hand houdt waarvan ze de verpakking geopend heeft met haar tanden (een hoekje van de verpakking bevindt zich tussen haar tanden). De ingrediënten (granen, rozijnen, nootjes, chocola) zijn afgebeeld onder de titel. Onderaan: Balisto.

Motivering van de klacht(en)

Deze reclame met als slogan “Natuurlijk Lekker” is dubbelzinnig en misleidend gelet op de woordspeling. Dit product mag dan wel aangenaam van smaak zijn, maar het is zeker niet natuurlijk, noch goed voor de gezondheid. Dit product bevat vet, suiker en chocola. Deze reclame is gevaarlijk en onverantwoord daar zij speelt met de goedgelovigheid en de gezondheid van de zwaksten.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder liet gelden dat hij het betreurt dat deze affiche aanleiding gaf tot een klacht. Hij had niet de intentie om het publiek te misleiden. Hij heeft laten weten dat hij vooraleer te afficheren hij een prétest heeft gevraagd bij een onafhankelijk bureau waaruit het volgende blijkt :
- voor elke confrontatie mbt de positionering/slogan, werd Balisto beschreven/opgemerkt door de consumenten als : lekker, niet teveel suiker, krokant, licht (goed verteerbaar), correcte porties, voedzaam, evenwichtig, bevat veel granen, natuurlijk en gezond.
- de slogan “Balisto, ‘Natuurlijk Lekker'/'Naturellement Bon' werd goed aanvaard. In feite, werd deze slogan aanzien als een perfecte samenvatting van wat Balisto echt is.
De adverteerder deelde mee dat om de consument te helpen om met kennis van zaken zijn keuze te maken, het geheel van zijn producten voor snoepwaren voorzien is van een volledige voedingswaarde etikettering op elke verpakking ttz inlichtingen omtrent de energetische waarde, de proteïnen, de koolhydraten, de vetstoffen per 100 gram en per portie. Hij benadrukte tevens dat hij gelooft in goede marketingpraktijken en derhalve een interne marketingcode hanteert waarvan de regels strikter zijn dan die welke door de FEVIA/UBA werden opgesteld.

Jurybeslissing

De Jury heeft gemeend dat de slogan “Natuurlijk Lekker” niet van aard is om de gemiddelde consument terzake te misleiden daar het duidelijk de bedoeling is om de ingrediënten in de verf te zetten (niet enkel chocolade maar eveneens natuurlijke ingrediënten zoals granen, nootjes, rozijnen,…). Bovendien ziet men duidelijk in de reclame in kwestie dat het om een product met chocolade gaat (de ingrediënten zijn onder de slogan afgebeeld : men vindt er niet alleen de granen, rozijnen,… maar eveneens de chocolade).

Daar de kenmerken van het product duidelijk en correct werden voorgesteld, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.

Adverteerder: MASTER FOODS
Product/Dienst: Balisto
Media: Affiche
Onderzoekscriteria: Eerlijkheid, Waarachtigheid
Initiatief: Consument
Categorie: Voedingsmiddelen
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  26/10/2006