De advertentie met de titel ‘Elk punt telt’ toont een vrouw in een nauwsluitend kledingstuk. Haar tepels zijn afgetekend zichtbaar en een hand benadert ze als om er in te knijpen.
De leden van Metro-club kunnen voordelen verkrijgen door het sparen van punten. Omdat het sparen van punten tot de kern van de actie behoort, werd een reclamecampagne opgezet met als thema: “Elk punt telt”. Op de foto’s van de campagne staat het portret van een persoon en wordt een allusie, een toespeling gemaakt op het begrip “punt”. Twee vingers reiken in de richting van een “punt” op de persoon of in de buurt van de persoon.
De vermelding “Elk punt telt” gecombineerd met het beeld van personen reikend naar een “punt” is daarmee duidelijk bedoeld als een manier om bij de toeschouwer enige nieuwsgierigheid op te wekken.
De toeschouwer stelt zich de vraag: “Welk “punt” wordt bedoeld?”.
In de begeleidende tekst onderaan wordt verduidelijkt dat het voor Metro-club gaat.
Het beeld van de dame met een baret moet gezien worden als één beeld binnen de ganse reeks van beelden die gebruikt werden in deze campagne. Het beeld werd vooraf voorgelegd aan jongeren, minder jonge personen, mannen en vrouwen. De “zoektocht naar punten” werd door de proefpersonen positief ervaren en geen enkele negatieve opmerking werd gemaakt over de gebruikte beelden. De campagne is immers gericht op de volledige doelgroep van Metro-lezers en de bezoekers van de website en daarom worden jonge en minder jonge mensen getoond; vrouwen en mannen; met diverse klederdrachten; met blanke en met donkere huidskleur. De campagne is positief en met een knipoog. Het beeld van de dame met de baret is volledig in overeenstemming met de regels inzake reclame-ethiek.
De Jury heeft vastgesteld dat de advertentie met de dame met een baret in de reclamecampagne ‘Elk punt telt’ van Metro-club kadert. Op de andere advertenties staat er ook telkens de foto van een persoon en wordt er een allusie gemaakt op het begrip ‘punt’.
De Jury is van mening dat de afbeelding van de vrouw waarbij de nadruk wordt gelegd op de twee vingers die in de richting van haar tepels richten ongepast is en dat deze afbeelding van slechte smaak getuigt.
Daar dergelijke vorm van reclamecommunicatie negatieve reacties kan uitlokken bij het publiek, heeft de Jury gemeend een advies van voorbehoud te moeten formuleren overeenkomstig artikel 2 van haar reglement.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70