Maniet Luxus – 15/11/2019

Beschrijving van de reclame

De radiospot gaat als volgt :
Kinderstem: « Ce mercredi 30 et ce jeudi 31 octobre, Maniet Luxus offre 20% de remise sur toute la collection enfants. Et moi, je suis un enfant. »
« Maman, maman, je veux ces baskets, là, elles sont à -20% ! »
Moeder: « Non mon chéri, c’est pas une raison. »
Man 1 : « Psst, hé m’dam, c’est les baskets qui vous parlent. Avec nous aux pieds, votre fils il va courir loin. »
Man 2: « Oui ! »
Man 1: « Et vite ! »
Man 2: « Et il vous embêtera plus. »
Moeder: « Ah, mais oui, c’est vrai. »
« D’accord mon chéri, on les prend avec les -20%. »
Man 1: « Eh gamin, j’crois qu’on a bien eu ta mère. »
Kind: « Yes ! »
VO : « Chaussures Maniet Luxus. Alors, joyeux ? Voir conditions en magasin. »

Motivering van de klacht(en)

De klaagster was geshockeerd door het feit dat:
- de sneakers de moeder overtuigen om ze te kopen (“avec nous votre enfant vous laissera tranquille”) terwijl ze geweigerd had;
- de sneakers tegen het kind zeggen dat ze zijn moeder goed liggen hebben gehad.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat het zeker niet zijn bedoeling was om de luisteraars te shockeren, maar eerder om in te spelen op de humor van de scène en de tijdelijke promotie van 20% in de kijker te zetten.

Hij verduidelijkte dat :
- De betrokken spot zich in de eerste plaats richt tot de ouders (hier in het bijzonder de moeders) en niet tot de kinderen;
- De radiozenders waarop de spot wordt uitgezonden niet specifiek gericht zijn op kinderen en eerder bedoeld zijn voor een volwassen publiek;
- De spot werd ook niet uitgezonden tijdens reclameblokken die specifiek aantrekkelijk zijn voor kinderen;
- De radio voornamelijk een begeleidend medium is dat beluisterd wordt in combinatie met andere activiteiten van het dagelijks leven. Radio blijft dus een medium dat in de eerste plaats gericht is op volwassenen terwijl televisie veel effectiever zal zijn om zich te richten tot kinderen.

Het is in zijn ogen evident dat de spot niet echt probeert om moeders te overtuigen dat hun kind sneller en verder zal lopen met zijn schoenen, maar eerder inspeelt op de humoristische en joviale kant van de situatie. Het lijkt hem dus niet dat deze spot beschouwd kan worden als misleidend of oneerlijk. Het feit dat de schoenen opscheppen bij het kind “d’avoir bien eu leur maman” door haar te doen geloven dat het kind “va courir loin et vite” is bedoeld om de zelfspot en het duidelijk overdreven karakter van de situatie te versterken.

Het humoristische en duidelijk overdreven karakter hangt net samen met het feit dat de mama eerst van mening is dat de korting van 20% op de prijs geen overtuigend argument is, maar dat ze zich daarentegen wel meteen laat overtuigen nadat ze geleerd heeft dat haar kind verder en sneller zal lopen. Door deze clichés tot in het absurde te benadrukken, was het doel om moeders te laten lachen die een soort van “déjà vu” zouden kunnen krijgen door deze scène uit het dagelijks leven eerder dan kinderen te overtuigen dat ze “hun mama liggen kunnen hebben” door hen te zeggen dat de schoenen hen sneller en verder laten lopen.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat men in de radiospot een onrealistische dialoog hoort tussen een kind en zijn moeder en een paar sneakers.

De Jury is van mening dat de dialoog die men hoort gewoon een ‘insight’ is met betrekking tot een herkenbare familiale situatie, met de bedoeling om de boodschap van de adverteerder over te brengen, namelijk een promotioneel aanbod van 20% korting op de kindercollectie, zonder van aard te zijn om de gemiddelde consument te choqueren.

Ingevolge het antwoord van de adverteerder, heeft zij genoteerd dat deze spot deel uitmaakt van een campagne met verschillende spots op basis van humor met pratende schoenen en dat deze spot als dusdanig niet meer zal uitgezonden worden.

Zij heeft eveneens genoteerd dat, wat de verspreiding betreft, de doelgroep de ouders zijn en niet de kinderen.

Rekening houdend met wat voorafgaat en met het duidelijk overdreven karakter van de spot, is de Jury van oordeel dat deze het ouderlijk gezag niet in diskrediet brengt en kinderen niet rechtstreeks aanspoort om hun ouders te overtuigen om producten voor hen te kopen.

Zij is eveneens van oordeel dat de reclame niet getuigt van een gebrek aan een behoorlijk maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef in hoofde van de adverteerder.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op deze punten.

Gevolg

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: MANIET LUXUS
Product/Dienst: Schoenen
Media: Radio
Initiatief: Consument
Categorie: Textiel/kleding
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  15/11/2019