L’UNIVERSELLE – 18/08/2009

Beschrijving van de reclame

Reclame-inlassing in Passe-Partout voor Hyundai.

Motivering van de klacht(en)

De reclame vermeldt de vermeldingen inzake CO2-uitstoot en brandstofverbruik in een lettergrootte die veel kleiner is dan hoofdboodschap in deze reclame, hetgeen strijdig is met het K.B. van 5 september 2001 en art. 5 van de Febiac code. Bovendien bepaalt art. 5 van de Febiac code het volgende: De CO2- en verbruiksgegevens die worden weergegeven, zijn de waarden van het getoonde model in zijn getoonde versie (versie met manuele versnellingsbak / versie met automatische versnellingsbak / versie met benzinemotor / versie met dieselmotor / …). Indien de reclame niet specifiek één bepaalde versie betreft maar een reeks van voertuigen van hetzelfde model of hetzelfde merk, dan worden beide uiterste waarden (minimum en maximum) vermeld van het gemiddelde verbruik en de gemiddelde CO2-uitstoot volgens de officiële testcyclus van de reeks voertuigen waarop de reclamecampagne betrekking heeftDit is niet het geval aangezien de reclame abnormale waarden weergeeft. Bijvoorbeeld, de Hyundai i20 vermeldt de volgende waarden: 3,8 tot 8,2 l (zonder te vemelden dat het om waarden zou gaan per 100 km) en 116 tot152 gCO2/km ; de Hyundai i30 vermeldt de volgende waarden : 4,0 tot 9,3 l (zonder te vemelden dat het om waarden zou gaan per 100 km) en 125 tot 170 gCO2/km ; de Hyundai i10 vermeldt de volgende waarden: 3,8 tot 7,3 l (zonder te vemelden dat het om waarden zou gaan per 100 km) en 114 tot 139 gCO2/km ; de Hyundai TUCSON vermeldt de volgende waarden : 5,9 à 13,2 l (zonder te vemelden dat het om waarden zou gaan per 100 km) en 184 tot 237 gCO2/km ; en de Hyundai SANTA FE vermeldt de volgende waarden : 5,7 tot 14,2 l (zonder te vemelden dat het om waarden zou gaan per 100 km) en 185 tot252 gCO2/km. Al deze waarden stemmen niet overeen met het gemiddelde verbruik en de gemiddelde CO2-uitstoot volgens de officiële testcyclus van de reeks voertuigen waarop de reclamecampagne betrekking heeft

Standpunt van de adverteerder

Geen antwoord.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat de reclame verwijst naar verschillende modellen met vermelding van een prijs “vanaf” en vermelding van de CO2 uitstoot zonder aan te geven dat het om waarden gaat per 100 km, wat strijdig is met de bijlage IV van het Koninklijk Besluit van 05/09/2001 en met het art. 5 van de Febiac code.

De Jury heeft tevens vastgesteld dat de lettergrootte van de vermeldingen inzake CO2-uitstoot en brandstofverbruik (1mm) kleiner is dan hetgeen terzake voorgeschreven is door art. 5 van de Febiac code. Deze advertentie is derhalve ook op dit punt strijdig met het K.B. van 05/09/2001 en met de Febiac code.

De Jury heeft aan de adverteerder verzocht om deze advertentie te wijzigen door ze in overeenstemming te brengen met het K.B van 05/09/2001 en art 5 van de Febiac code en intussen deze reclame niet meer te verspreiden.

Gevolg

De adverteerder bevestigde de Jurybeslissing te zullen naleven.

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: L'UNIVERSELLE
Product/Dienst: Hyundai
Onderzoekscriteria: Wettelijkheid, Milieu, Andere
Initiatief: Consument
Datum afsluiting:  18/08/2009