Een TV-spot toont een naakte jongeman onder de douche. De vloer zakt door en hij komt terecht in een aerobic-zaal waar een groep vrouwen op techno muziek danst. Eerst verbergt hij zijn geslacht maar begint daarna, nadrukkelijk met de heupen bewegend, met de vrouwen mee te dansen op hetzelfde ritme. Wanneer hij de zaal verlaat ontmoet hij nog een andere vrouw die hij omhelst.
De adverteerder liet gelden dat de reclame humoristisch bedoeld is en in de tweede graad moet worden begrepen. Gezien de afwezigheid van expliciete scènes, kan in dit geval niet besloten worden dat de spot ongebreidelde seksualiteit promoot.
De Jury was van oordeel dat dergelijke reclame negatieve reacties kan uitlokken en door sommige mensen kan beschouwd worden als te vergaand voor de promotie van een product op basis van het thema seksualiteit. Het eventueel humoristisch aspect sluit niet uit dat de boodschap in de eerste graad wordt begrepen. De Jury heeft derhalve een advies van voorbehoud geformuleerd en aanbevolen om in de toekomst dergelijk reclame-boodschap niet meer uit te voeren.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70