LAND ROVER – 10/02/2023

Beschrijving van de reclame

De advertentie toont het voertuig van het merk aan de voet van kliffen, op een rotsachtig terrein bedekt met water, met bovenaan de vermeldingen: “Hybride sensaties” en “Range Rover Sport” en onderaan:
“Ontdek de prikkelende prestaties van ons gamma fiscaal vriendelijke Plug-in Hybrids (PHEV’s).”, adressen van concessiehouders en de vermeldingen van brandstofverbruik en CO2-uitstoot, en
“Onze Plug-in Hybrid (PHEV)-modellen zijn tot de wijziging in de fiscale wetgeving in 2023 fiscaal vriendelijk. Contacteer uw concessiehouder voor meer informatie. Milieu-informatie (KB 19/03/04): landrover.be. Afgebeeld model uitgerust met opties en accessoires. Geef voorrang aan veiligheid. Elk gebruik van het voertuig “off road” moet gebeuren met naleving van de verkeersregels en met respect voor de natuur. Off road-opnames gemaakt op privé-terrein met vergunningen. Betreed geen snelstromend water - er zijn uitgebreide veiligheidsmaatregelen genomen voor deze uitdaging.”.

Motivering van de klacht(en)

Voor de klager zet deze reclame overduidelijk aan tot buitensporig gedrag dat schadelijk is voor het milieu en gevaarlijk voor de bestuurder en de aanwezige personen. Volgens hem is de adverteerder zich hier terdege van bewust en heeft hij op advies van zijn juridische diensten de volgende tekst toegevoegd: “Geef voorrang aan veiligheid. Elk gebruik van het voertuig “off road” moet gebeuren met naleving van de verkeersregels en met respect voor de natuur. Off road-opnames gemaakt op privé-terrein met vergunningen. Betreed geen snelstromend water - er zijn uitgebreide veiligheidsmaatregelen genomen voor deze uitdaging.”.
De klager deelde mee dat de adverteerder op deze wijze voldoet aan artikels 4 en 6 van de Febiac-Code en dat de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame er niets verkeerds aan zal vinden, hoewel zij zich er uiteraard van bewust is dat de onverantwoordelijke boodschap van de afbeelding ruimschoots primeert op de minuscule tekst eronder.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder was verbaasd over deze klacht daar hij in 2022 via zijn reclamebureau het advies van de Jury gevraagd had en een positief advies had ontvangen.

Jurybeslissing

De Jury heeft kennisgenomen van de klacht en van de reclame die het gepromote voertuig toont aan de voet van kliffen, op een rotsachtig terrein bedekt met water.

Zij is vooreerst van mening dat de plaats voorgesteld op de afbeelding duidelijk ontoegankelijk is voor gewone weggebruikers in de zin van artikel 4 van de Code inzake reclame voor motorrijtuigen, hun onderdelen en toebehoren (Febiac-Code), dat bepaalt dat, onder bepaalde niet-cumulatieve voorwaarden, de reclame een plaats mag afbeelden die duidelijk niet tot het wegennet behoort om eigenschappen van een voertuig voor te stellen of te beschrijven.

Zij heeft er eveneens nota van genomen dat de foto niet alleen een plaats afbeeldt die duidelijk niet tot het wegennet behoort, maar dat de tekst bevestigt dat de foto genomen is op een privé-terrein met de desbetreffende vergunningen.

Gelet op het voorgaande, is de Jury derhalve van oordeel dat de betrokken reclame niet aanspoort tot buitensporig gedrag dat schadelijk is voor het milieu.

In deze context is zij eveneens van oordeel dat de advertentie in kwestie evenmin aanzet tot gedrag dat gevaarlijk is voor de bestuurder of de aanwezige personen.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op deze punten.

Gevolg

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: LAND ROVER
Product/Dienst: Range Rover Sport
Media: Dagblad
Onderzoekscriteria: Milieu, Andere
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  10/02/2023