LA REDOUTE – 30/11/2011

Beschrijving van de reclame

De e-mail vermeldt onder meer : « -25% op heel uw bestelling* »
« * Aanbod een week geldig van 08/11/2011 t/m 15/11/2011. De korting van 25% is geldig op de Herfst-Winter 2011 collecties van La Redoute en Vertbaudet (behalve rode prijzen, mini prijzen, groene prijzen en ontwerper rubriek). »

Motivering van de klacht(en)

In de bewuste mail wordt melding gemaakt van een korting van 25% op bepaalde artikelen. Onderaan de mail worden de geldigheidsperiode en de voorwaarden vermeld. De actie loopt, volgens deze gegevens, van 8/11/2011 tot 15/11/2011. Bij het invoeren van de actiecode bij de onlinebestelling, en dit in de correcte periode, blijkt de code volgens de klager echter ongeldig te zijn. De klager zegt tevens de melding te hebben gekregen dat het minimumbedrag om de code te kunnen toepassen niet bereikt werd. Van een minimumbedrag is evenwel nergens sprake in de voorwaarden, noch in de voornoemde mail, noch bij de details van de code op de website zelf. De klager vindt dat de fout met andere woorden bij de klant wordt gelegd en dat deze fout lijnrecht ingaat tegen de informatie die La Redoute zelf verstrekte in de originele mail aangaande deze actie. De klant moet dus met andere woorden zelf maar uitzoeken of gokken wanneer een actie geldig is/zou kunnen zijn. Voor de klager verstrekt La Redoute hier duidelijk foutieve informatie, zij het al dan niet bewust, en houdt het bijkomende informatie achter. Potentiële klanten worden onder het mom van deze (en soortgelijke) actie(s) naar de website gelokt in de hoop dat ze alsnog zullen kopen.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat de aanbieding één week geldig is beginnende vanaf de datum van verzending van de e-mail oftewel van 08/11/2011 tot 15/11/2011. De adverteerder heeft overigens talrijke bestellingen ontvangen in de loop van deze periode met deze actiecode.
Hij stelt voor om het aanbod voor de klager te verlengen tot 08/12/2011. De adverteerder heeft eveneens bevestigd dat het verkrijgen van deze aanbieding op geen enkele wijze verbonden is met het bereiken van een minimum aankoopbedrag.
Deze aanbieding is daarentegen niet van toepassing op bepaalde types van producten (bijvoorbeeld de rode prijzen of de groene prijzen of nog de reeds verlaagde prijzen, zoals verduidelijkt in de email). Om de problemen die de klager ondervond te kunnen begrijpen, zou de adverteerder graag meer informatie willen over de inhoud van zijn bestelling. De klager heeft misschien een product gekozen dat niet in aanmerking kwam voor de aanbieding en heeft in dat geval een waarschuwingsboodschap in zijn winkelmandje gekregen die hem hierover informeerde.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat de e-mail in kwestie een code meedeelt om te genieten van een actie die bestaat uit een korting van 25% op de Herfst-Winter collectie 2011. De Jury heeft eveneens vastgesteld dat de voorwaarden om deel te nemen aan de actie duidelijk vermeld worden in de e-mail.

Naar aanleiding van het antwoord van de adverteerder, heeft de Jury genoteerd dat, zoals is aangegeven in de e-mail, het aanbod inderdaad geldig was van 08/11/2011 tot 15/11/2011.

Zij heeft eveneens genoteerd dat, in tegenstelling tot wat de klager beweert, dit aanbod niet verbonden is aan een minimum aankoopbedrag.

De Jury is derhalve van oordeel dat de reclame in kwestie niet van aard is om de consument te misleiden.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: LA REDOUTE
Product/Dienst: Sinterklaas actie
Media: E-mailing
Onderzoekscriteria: Eerlijkheid, Waarachtigheid
Initiatief: Consument
Categorie: Textiel/kleding
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  30/11/2011