KUWAIT PETROLEUM (BELGIUM) NV – 15/05/2012

Beschrijving van de reclame

De affiche toont drie bekende wielrenners op een podium bestaande uit stapels handdoeken. De drie wielrenners zijn naakt, met telkens een handdoek die hun lendenen bedekt houdt. Twee van de drie houden deze handdoek vast met hun handen; de middelste houdt zijn armen in de lucht.
Daarbij onder meer deze tekst: “Laat je niet zomaar afdrogen!”
“Spaar de 4 gratis handdoekjes net als Boonen, Terpstra en Stybar”.

Motivering van de klacht(en)

Volgens de klager gaat het om hypersexualisering.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat deze handdoeken spaarcampagne kadert in een breder geheel van promotie van het fietsen rond het thema ‘Volle Bak voor het Fietsen’, zowel bij zijn klanten als bij zijn werknemers. Sinds vele jaren ondersteunt hij de professionele wielersport met de sponsoring van een wielerploeg en de Waalse Wielerklassiekers. Deze campagne bestaat uit een spaaractie waar klanten 4 handdoekjes in de wielerkleuren kunnen sparen. Enkele bekende topsporters van de ploeg waaronder Tom Boonen, ondersteunen het initiatief waarvan zij het concept hebben onderschreven en hebben toegezegd er zelf in op te treden.
Met als doelstelling om mensen aan te zetten te sporten en te fietsen, is het idee ontstaan om een spaaractie op te zetten met handdoekjes. Het ontwikkelde campagnebeeld toont drie topwielrenners, Tom Boonen, Niki Terpstra en Zdenek Stybar, met een handdoek voor zich gehouden. De visual is zo opgezet dat de drie renners op een podium staan, uiteraard gelinkt aan de topsport maar ook met een knipoog naar iedereen die door te fietsen en te sporten een winnaar is. Bovendien gebruikt iedereen na het sporten een handdoek. Het beeld straalt volgens de adverteerder sportiviteit, energie en plezier uit en is niet aanstootgevend. Er worden geen allusies gemaakt en alle intieme delen zijn bedekt. Bij de truitjeswissel na een voetbalwedstrijd, bij het wisselen naar een proper shirt tijdens een tenniswedstrijd, bij boksmatches, bij zwemwedstrijden tijdens Olympische Spelen, enzoverder, ziet men telkens bovenlijf en benen.
De adverteerder haalde tevens aan dat het dus helemaal niet zijn bedoeling is om met zijn campagnebeeld te choqueren; hij heeft gestreefd naar een natuurlijk en sportief concept met een ludieke knipoog. Het campagnebeeld valt bij de meerderheid van de doelgroep van de adverteerder en bij de media sterk in de smaak, en zijn steun aan het fietsen in het kader van het thema ‘Volle Bak voor het Fietsen’ wordt met deze campagne goed onderbouwd.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat de affiche drie naakte wielrenners toont, telkens met een handdoek die hun lendenen bedekt houdt, waarbij twee van de drie deze handdoek vasthouden met hun handen en de middelste zijn armen in de lucht houdt.

De Jury is van mening dat deze afbeelding het thema van de campagne illustreert zonder een verwijzing naar seks in te houden en evenmin aanstootgevend of in strijd met de heersende fatsoensnormen is.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.

Gevolg

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: KUWAIT PETROLEUM (BELGIUM) NV
Product/Dienst: Q8
Media: Affiche
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  15/05/2012