KRUIDVAT – 08/01/2014

Beschrijving van de reclame

De TV-spot toont onder meer de actieproducten en een ‘Win for life’ biljet.
VO: “Win met Kruidvat. Nu bij aankoop van twee actieproducten een gratis ‘Win for life’ biljet.”.

Motivering van de klacht(en)

De klager voerde aan dat ter bescherming van de consument er geen kansspelen gratis aan de consument zouden mogen worden gegeven die aan kunnen zetten tot gokverslaving. Sommige consumenten kennen de grens niet, hebben reeds een gokverslaving gehad en de adverteerder heeft er geen idee van wat de gevolgen van deze actie kunnen zijn voor iemand die bijvoorbeeld 2 deodorantbussen koopt.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat Procter & Gamble reeds enkele jaren deze actie voert in samenwerking met Kruidvat. De actie houdt in dat bij aankoop van 2 producten uit het assortiment er 1 ‘Win for life’ biljet wordt verstrekt. Dit biljet is een kraslot waarmee een maandinkomen (€ 2.000,-) kan worden gewonnen voor de rest van je leven (= hoofdprijs) of een klein bedrag.
Zoals ook in de printversie van de reclame-uiting staat vermeld worden er geen loten verstrekt aan minderjarigen (onder de 18 jaar).
De actie wordt naar mening van de adverteerder volgens de geldende regels verricht.

Jurybeslissing

De Jury heeft kennis genomen van de TV-spot waarmee werd aangekondigd dat men bij aankoop van twee actieproducten een gratis ‘Win for life’ biljet ontving.

De Jury heeft er ingevolge het antwoord van de adverteerder tevens nota van genomen dat de actie voorbehouden was aan meerderjarigen en dat de aankondiging van de actie in de folder van de adverteerder het volgende vermeldde: “Krasloten mogen niet meegegeven worden aan klanten jonger dan 18 jaar.”.

De Jury is van mening dat deze reclame niet van aard is om aan te zetten tot overmatig spelgedrag.

Zij is derhalve van oordeel dat deze reclame niet getuigt van een gebrek aan behoorlijk maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op dit punt.

Gevolg

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: KRUIDVAT
Product/Dienst: Actie met gratis ‘Win for life’ biljet
Media: TV
Onderzoekscriteria: Sociale verantwoordelijkheid
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  08/01/2014