KRAFT FOODS – 20/06/2002

Beschrijving van de reclame

Met als slogan : “Côte d'or om te smeren”, toont de affiche repen chocolade waaruit met een mes een gedeelte wordt uitgenomen onder de vorm van smeerpasta. Onderaan de affiche worden 2 potten van het merk afgebeeld.

Motivering van de klacht(en)

Deze afbeelding is bedrieglijk want men suggereert dat deze smeerpasta echte chocolade is terwijl daar niets van aan is want zij bevat plantaardige olie ter vervanging van de cacaoboter. Daar de wettelijke definitie van chocolade werd gewijzigd en de Belgische producenten zich ertoe verbonden hebben om de echte chocolade te beschermen door geen plantaardige vetten andere dan cacaoboter te gebruiken, is deze afbeelding ongepast en zaait verwarring.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder liet gelden dat er een verschil bestaat tussen de 2 producten : chocolade kan men niet smelten tot smeerpasta, hetgeen noodzakelijkerwijs impliceert dat de smeerpasta samengesteld is op basis van plantaardig vet om smeerbaar te zijn. Het gaat om een gelijkaardig productieproces teneinde de smaak van echte chocolade te reconstrueren. Het beeld dat samengaat met de tekst “Côte d'Or om te smeren” is juist gekozen om de boodschap : “zelfde smaak onder een nieuwe vorm” over te brengen. Het risico dat men smeerpasta gelijk zal stellen met gesmolten chocolade is onbestaande.

Jurybeslissing

Rekening houdend met de meegedeelde informatie aangaande de samenstelling en productiewijze, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.

Adverteerder: KRAFT FOODS
Product/Dienst: Côte d'Or smeerpasta
Media: Affiche
Onderzoekscriteria: Eerlijkheid, Waarachtigheid
Initiatief: Consument
Categorie: Voedingsmiddelen
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  20/06/2002