Een advertentie toont naakte vrouwenlichamen die vanaf schouderhoogte vertakkingen vertonen zoals bomen. Op de takken zitten vogels met een hondenkop. Dikke naakte mannen zijn tot aan hun romp ingegraven in de grond. Door dit “bos” loopt een weg waarop zich een wagen van het merk bevindt.
Tekst + logo Hyundai: “Journées découverte du 17 au 19 mars. www.new-santafe.be 5 ou 7 places – ABS, BAS, EBD, TCS, ESP – 2WD ou 4 WD. Essence 2.7 V6 (189cv) ou 2.2 CRDi (150cv) – Apd 25.499 euros. Consommation moyenne (l/100km) : 7,1-10,6. Emission CO (g/km): 187-252 A.R. 19/03/2004: www.hyundai-motors.be”
De adverteerder liet gelden dat het een kwestie is van smaak en interpretatie. Hij vindt deze afbeelding mooi en poëtisch; verwijzend naar een droomwereld en herinnerend aan de surrealistische schilders die tot de trots van ons land behoren…
De Jury heeft vastgesteld dat de advertentie de wagen van het merk plaatst in een duidelijk surrealistisch en denkbeeldig decor dat, per definitie, niet strookt met de werkelijkheid. Rekening houdend met deze vaststelling, is de Jury van oordeel dat deze reclame niet seksistisch is en niet van aard is de menselijke waardigheid aan te tasten of stereotypes te bestendigen.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke en/of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70