KOREAN MOTOR COMPANY – 14/03/2006

Beschrijving van de reclame

Een advertentie toont naakte vrouwenlichamen die vanaf schouderhoogte vertakkingen vertonen zoals bomen. Op de takken zitten vogels met een hondenkop. Dikke naakte mannen zijn tot aan hun romp ingegraven in de grond. Door dit “bos” loopt een weg waarop zich een wagen van het merk bevindt.
Tekst + logo Hyundai: “Journées découverte du 17 au 19 mars. www.new-santafe.be 5 ou 7 places – ABS, BAS, EBD, TCS, ESP – 2WD ou 4 WD. Essence 2.7 V6 (189cv) ou 2.2 CRDi (150cv) – Apd 25.499 euros. Consommation moyenne (l/100km) : 7,1-10,6. Emission CO (g/km): 187-252 A.R. 19/03/2004: www.hyundai-motors.be”

Motivering van de klacht(en)

Deze reclame (verspreid op 8/3/06, Nationale Vrouwendag) getuigt van slechte smaak, bestendigt de stereotypes en is seksistisch.
Wagens worden nog maar eens geassocieerd met naakte vrouwen. Deze vrouwen worden afgebeeld als lustobject en de mannen als geobsedeerd.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder liet gelden dat het een kwestie is van smaak en interpretatie. Hij vindt deze afbeelding mooi en poëtisch; verwijzend naar een droomwereld en herinnerend aan de surrealistische schilders die tot de trots van ons land behoren…

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat de advertentie de wagen van het merk plaatst in een duidelijk surrealistisch en denkbeeldig decor dat, per definitie, niet strookt met de werkelijkheid. Rekening houdend met deze vaststelling, is de Jury van oordeel dat deze reclame niet seksistisch is en niet van aard is de menselijke waardigheid aan te tasten of stereotypes te bestendigen.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke en/of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.

Adverteerder: KOREAN MOTOR COMPANY
Product/Dienst: Hyundai
Media: Dagblad
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  14/03/2006