KIA MOTORS – 20/01/2009

Beschrijving van de reclame

De website http://soul.kia.eu/belgium toont de Kia Soul met als slogan « Free your mind. Een compleet nieuwe urban crossover barstensvol ideeën over vrijheid: de Kia Soul ».
De website www.freesoul.be toont de Kia Soul met als slogan « Free your mind ».

Motivering van de klacht(en)

Het NIET weergeven van de consumenteninformatie over het brandstofverbruik en de CO2 uitstoot van het in de reclame betrokken voertuig is een inbreuk tegen het koninklijk besluit van 5 september 2001 “betreffende de beschikbaarheid van consumenteninformatie over het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot bij het op de markt brengen van nieuwe personenauto’s”

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder heeft erkend, theoretisch gezien, ergens in gebreke gebleven te zijn wat de verplichte vermelding van CO2-emissie en verbruik betreft. Met de klemtoon op “theoretisch” want het betreft hier een gloednieuw model (de Kia Soul) waarvan de homologatiecijfers nog niet gekend waren bij het lanceren van deze site. Inmiddels is de homologatie een feit en heeft hij de bewuste cijfers alvast toegevoegd in de disclaimer op de minisite. Hij zocht nog naar een iets prominentere plaats binnen het site-concept. De adverteerder wou de consument deze cijfers zeker niet onthouden net omdat de Kia Soul geen traditionele SUV is (hij heeft overigens ook geen vierwielaandrijving). Om die reden heeft hij er ook niet de nadelen van en heeft de adverteerder dus alle redenen om uit te pakken met zijn gunstig verbruik en uitstoot. Hij deelde de cijfers mee: 1.6 benzine: CO2: 153g/km, Gemiddeld brandstofverbruik: 6,5 l/100km; 1.6 CRDi: CO2: 137g/km, Gemiddeld brandstofverbruik: 5,2 l/100km, 1.6 CRDi Auto: CO2: 156g/km, Gemiddeld brandstofverbruik: 5,9 l/100km.

Adverteerder: KIA MOTORS
Product/Dienst: Kia Soul
Media: Internet
Onderzoekscriteria: Wettelijkheid, Milieu, Andere
Initiatief: Consument
Datum afsluiting:  20/01/2009