KBC – 24/05/2006

Beschrijving van de reclame

Een Tv-spot met rockmuziek op de achtergrond toont verschillende scènes met een man van middelbare leeftijd die zich jong wil voordoen.
-Hij bevindt zich in zijn wagen voor het rode licht en groet twee jonge dames in een cabrio.
-Hij past jeugdige kledij in een kledingwinkel.
-Hij pikt zijn zoon op aan de schoolpoort met een gele sportwagen waar hij met veel moeite uitstrompelt.
-Hij laat een tatoeage plaatsen boven zijn enkel die hij nadien trots toont aan zijn collega's op het werk.
-Hij gaat samen met zijn zoon naar een skatepark waar hij wankel langs de zijlijn staat te kijken en een duw krijgt van zijn zoon.
-Vervolgens zien we hoe de man met zijn rolschaatsen tegen de vlakte gaat net voor een KBC-kantoor.

Mannenstem: “Ouder worden, het is niet gemakkelijk. Spring daarom eens binnen voor het KBC-pensioengesprek en alles wordt duidelijk. Want praten werkt. KBC, we hebben het voor u.”
Op het einde verschijnt het logo van KBC.

Motivering van de klacht(en)

Deze Tv-spot is vernederend en denigrerend voor mensen die tot deze leeftijdscategorie behoren. Deze mensen zijn allesbehalve afgeschreven.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder liet gelden dat hij in deze spot een karikatuur brengt van een 40 jarige man die ten alle prijze niet wil erkennen dat hij geen 20 meer is. Hij wilde geenszins aangeven dat alle 40 jarige mannen niets meer kunnen. Hij benadrukte dat het humorgehalte van deze spot dat relativerende karakter ondersteunt, hetgeen tevens benadrukt wordt door de song van Peter Koelewijn die als drijvende kracht gebruikt wordt in deze spot. Hij stelde tevens dat deze reclame niet over echte mensen gaat (laat staan cliënten), maar wel over een reëel probleem, namelijk dat veel mensen nog steeds niet graag aan hun pensioen denken, terwijl dat nochtans nodig is. Hij legde uit dat hij met een kwinkslag deze doelgroep wil uitnodigen voor een gesprek hierover en dat zijn ervaring leert dat deze vorm van reclame goed werkt.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat de betreffende spot een duidelijk humoristisch en karikaturaal karakter vertoont, hetgeen met zich meebrengt dat vermeden wordt dat het grote publiek deze spot letterlijk zou opvatten. Zij heeft gemeend dat, gelet op deze context, de spot geen kleinerend of misprijzend beeld weergeeft van de man, noch de waardigheid aantast. Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.

Adverteerder: KBC
Product/Dienst: pensioensgesprek
Media: TV
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  24/05/2006