IGLO BELGIUM – 30/06/2010

Beschrijving van de reclame

De Tv-spot toont twee kinderen die aan tafel zitten bij hun oma:
Oma: “En wat eten jullie vanavond bij de mama?”
Kind: “Hutsepot met knolselder”
Oma: “Och, dat is niet lekker hoor, ik ga Iglo fishsticks maken”
Kind: “Yes, gelukt”

Vervolgens zitten de twee kinderen aan de tafel bij hun mama:
Moeder: “Was het lekker bij oma deze middag?”
Meisje: “Neen, het was hutsepot met knolselder”
Mama: “Das niet zo lekker, mh. Ik, ik ga Iglo-fish sticks maken voor jullie”
Kind: “Nog eens gelukt” (gelach + de bel gaat)
Mama: “Ah daar is oma” (gelach)
Daarna verschijnt een beeld met de tekst (+ voice-over) “Vandaag, joepie joepi jo. Eten we vis van iglo”. Vervolgens wordt de tekst vervangen door een beeld van een verpakking Iglo Fish sticks.
Tot slot een beeld met afbeelding van een verpakking Kombino en een verpakking Fish sticks en voice-over: “Neem deel aan de lekkerste vangst Fish Sticks en Kombino. Nu in promotie bij Iglo.”

Motivering van de klacht(en)

In de reclame breken de oma en de mama hutsepot met knolselder af. Dit is kinderen op een negatieve manier brainwashen voor gezond eten.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat het met de campagne niet de bedoeling is om gezonde voeding negatief te benaderen. In tegendeel. De adverteerder wilt net lekkere en gezonde voeding bij kinderen promoten en zeker mbt tot de consumptie van vis.
Alle campagnes worden zorgvuldig getest en houden rekening met gevoeligheden bij de consument.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat de spot kinderen in beeld brengt die t.o.v. hun oma en moeder een leugentje om bestwil verzinnen om telkens het product (fishsticks) voorgeschoteld te krijgen.

De Jury is van oordeel dat deze spot duidelijk ludiek overkomt en niet van aard is om kinderen negatief te beïnvloeden mbt gezond eten en evenmin afbreuk doet aan gezonde en evenwichtige eetgewoonten. De fishsticks worden geserveerd met groenten. De spot stelt het gerecht “hutsepot met knolselder” niet als ongezond voor en er wordt evenmin beweerd dat dit gerecht minder gezond zou zijn dan het aangeprezen product. Er wordt enkel ludiek ingespeeld op wat kinderen graag en minder graag lusten en dit op een humoristische wijze en zonder denigrerende houding.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: IGLO BELGIUM
Product/Dienst: Fish sticks
Media: TV
Initiatief: Consument
Categorie: Voedingsmiddelen
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  30/06/2010