De aankondiging van de actie op de website van de adverteerder bevatte onder meer het volgende:
“Gratis Glazen bij je montuur
De lente lacht je ogen en je portefeuille toe
Ga het voorjaar tegemoet met een nieuwe bril: tijdens onze actie “Gratis Glazen” betaal je enkel voor je montuur en krijg je de glazen er gratis bovenop! Nog t.e.m. 2 april kan jij genieten van dit uitzonderlijk aanbod.
Je hebt al een complete enkelvoudige - of multifocale bril met Hans Anders-montuur vanaf €39*. Een complete enkelvoudige - of multifocale bril met merkmontuur heb je vanaf €109*.
(…)
Pluspunten van deze actie
1. Je krijgt het duurste van de bril cadeau
2. Kraswerende en ontspiegelde glazen met index 1.5
3. Hans Anders-bril vanaf €39 en merkbril vanaf €109 (enkelvoudig en multifocaal)
4. Geldig op alle monturen (dus ook op alle merkmonturen)
(…)
*Enkel geldig bij aankoop van een complete bril. Actie geldig t.e.m. 2/4/2017. Inclusief kraswerende laag en superontspiegeling. Voorwaarden in de winkel. Meerprijs voor glasopties.”
De klager verwijst naar de promotie over een montuur kopen en de glazen er gratis bij krijgen. Volgens hem vertellen ze er echter niet bij dat het enkel om de basisglazen gaat. Hij werd dus onaangenaam verrast bij zijn aankoop en meent dat sprake is van misleiding.
De adverteerder wenste vooreerst aan te geven dat hij het betreurt dat de consument zich onrecht voelt aangedaan.
Na het aandachtig doornemen van de klacht en het analyseren van de communicatie-uitingen is hij echter van mening dat de klacht van de consument ongegrond is.
Hij vermeldt immers duidelijk een 'vanaf' prijs, namelijk dat je al een bril kan hebben vanaf €39 (in het geval van een Hans Anders montuur), of €109 (voor een merkmontuur). Daarnaast verwijst de asterisk ook naar bijkomende informatie waarin duidelijk wordt aangegeven dat er een meerprijs dient betaald te worden voor eventuele glasopties.
De Jury heeft kennis genomen van de reclame in kwestie op de website van de adverteerder en van de klacht die daarop betrekking heeft.
Zij heeft er met name nota van genomen dat in de tekst onder meer het volgende wordt vermeld: “Je hebt al een complete enkelvoudige - of multifocale bril met Hans Anders-montuur vanaf €39*. Een complete enkelvoudige - of multifocale bril met merkmontuur heb je vanaf €109*.” en dat bij de asterisk onderaan de tekst onder meer wordt vermeld: “Meerprijs voor glasopties.”.
De Jury is van mening dat aldus voldoende duidelijk wordt gemaakt in de reclame op de website dat de vermelde prijzen ‘vanaf’-prijzen zijn en dat eventuele glasopties een meerprijs met zich mee kunnen brengen.
De Jury is derhalve van oordeel dat de reclame in kwestie niet van aard is om de gemiddelde consument op dit vlak te misleiden.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op dit punt.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70