HANS ANDERS OPTICIENS – 07/11/2012

Beschrijving van de reclame

Op de homepagina van de website, bij ‘actie’, wordt een foto van een man met een bril getoond, met daarnaast in een rode cirkel een afbeelding van twee brillen met daartussen een ‘+’ en de woorden ‘2 halen = 1 betalen’.
Bij doorklik verschijnt onder meer deze tekst:
“2 brillen halen = 1 betalen
We hebben 10 paar schoenen, minstens 5 handtassen, waarschijnlijk een stuk of 3 jassen en maar één bril. Hans Anders zegt: dat kan en mag anders. Voortaan heb je er gewoon 2 ! (...)
Actie is geldig van 1 oktober t.e.m. 18 november 2012 in alle Hans Anders winkels van Vlaanderen en (voor enkelvoudige brillen) op de webshop. Actie geldig bij aankoop van een complete bril met kraswerende én ontspiegelende glazen. De gratis complete bril is een montuur of zonnebril op sterkte uit de Hans Anders collectie inclusief glazen (index 1.5) met kraswerende en ontspiegelende glazen. Meerprijs voor een merkmontuur, verdunning en meekleurende glazen. Niet cumuleerbaar met andere acties. Niet geldig op reeds bestelde brillen. Informeer naar de voorwaarden in de winkel.”

De TV-spot bevat onder meer het volgende:
Op het scherm: een afbeelding van twee brillen met daartussen een ‘+’ met daarnaast de woorden ‘2 halen 1 betalen’ en daaronder ‘info en voorwaarden in de winkel’;
Voice-over: “Nu bij Hans Anders. Twee brillen halen en maar één betalen.”.

Motivering van de klacht(en)

Volgens de klager gaat het om bedrieglijke reclame aangezien nergens vermeld staat dat het om een aankoop moet gaan voor één en dezelfde persoon. De partner van de klager én haar dochter zijn toe aan een bril die een grotere correctie heeft dan ze nu dragen, dus: twee brillen, maar blijkbaar kan dit niet in de actie die de adverteerder nu voert, alhoewel daar niemand hem kon aantonen dat het dient te gaan om een bril, met dezelfde sterkte van glazen voor één persoon. Een winkelbediende wilde of kon hem niet antwoorden op zijn vraag hieromtrent en ook op de website staat dat nergens vermeld.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat deze klacht bij hem bekend is en dat zijn klantenservice volop bezig is om een gepaste oplossing te vinden voor deze klant. In principe heeft de persoon een terecht punt aangehaald en had het winkelpersoneel hier beter op moeten inspelen.

Jurybeslissing

De Jury heeft er nota van genomen dat de reclame op de website onder meer de volgende tekst bevat: “We hebben 10 paar schoenen, minstens 5 handtassen, waarschijnlijk een stuk of 3 jassen en maar één bril. Hans Anders zegt: dat kan en mag anders. Voortaan heb je er gewoon 2 !” en dat in de TV-spot onder meer wordt gezegd: “Waarom zou u maar één bril mogen hebben?”.

De Jury is van mening dat voldoende duidelijk wordt gemaakt dat de actie betrekking heeft op twee brillen voor dezelfde persoon.

De Jury is bijgevolg van oordeel dat de reclame niet van aard is om de gemiddelde consument op dit vlak te misleiden.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op dit punt.

Gevolg

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: HANS ANDERS OPTICIENS
Product/Dienst: Brillen
Media: TV, Internet
Onderzoekscriteria: Eerlijkheid, Waarachtigheid
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  07/11/2012