De reclame toont een jong meisje in uniform langs rugzijde. Daarnaast de vermeldingen “GUILMOT BY MICHIELS” en “C’est la rentrée!”
Bovenaan worden de volgende merken vermeld: MDN-BELLEROSE-LEVI’S-EDDIE PENN-HELLO KITTY-PAULIN B.
Onderaan bevinden zich de gegevens van de winkel.
De reclame toont een foto van een klein meisje in een suggestieve houding; bekken naar voren, gebogen hoofd, rokje te kort, benen goed zichtbaar,…
Het gaat om een suggestieve reclame die een jong kind in een suggestieve houding met seksuele connotatie toont. Dit draagt bij tot de banalisering van het idee dat kinderen mogen deelnemen aan volwassen seksualiteit en tot het rechtvaardigen van ongeoorloofde fantasiën.
De adverteerder liet weten dat er geen enkele suggestieve seksuele zinspeling is en dat de foto een klein verlegen meisje toont, dat fier is om naar de grote school te gaan en het uniform te dragen zoals de groten.
Hij deelde mee dat deze foto als doel heeft, om het idee van het strenge, strakke uniform op te helderen en de door de scholen opgedragen draagplicht te verzachten.
De adverteerder liet weten dat hij deze reclame al 5 jaren gebruikt zonder enige opmerking en dat zijn klanten hem zelfs bedanken omdat hun kinderen met meer enthousiasme naar Guilmot komen ondanks de moeilijkheid die sommige scholen ondervinden om het dragen van een uniform te respecteren.
De Jury is van mening dat de visuele voorstelling geen elementen met seksuele connotatie bevat en/of beweringen die niet stroken met de geldende fatsoensnormen. Het afgebeelde meisje heeft geen suggestieve, maar een correcte houding. Zij is van oordeel dat deze afbeelding niet van aard is om de meerderheid van het publiek te choqueren en evenmin de menselijke waardigheid aantast.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke en zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.
Aangezien geen hoger beroep werd aangetekend, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70