GSMZOO – 05/07/2002

Beschrijving van de reclame

Met als titel : “Le 1er à offrir les sonneries toutes marques par SMS. Envoyez aujourd'hui vos messages de fêtes qui arriveront le 24 décembre ou le 31 décembre à minuit. Choisissez vos messages attachés à une sonnerie, un logo ou un SMS image et envoyez par SMS votre commande au 3144 (1,5 € / 60 Bef)”, toont de advertentie allerlei logo's en afbeeldingen die men via sms kan bestellen. In het midden vindt men de prijs en wordt uitgelegd hoe men tewerk moet gaan om te bestellen.

Motivering van de klacht(en)

De reclame is misleidend. Ik heb 2 bestellingen geplaatst waaraan geen enkel gevolg werd verleend.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder liet gelden dat alle klachten opgevolgd worden door automatische verzending van de bestelling op zijn kosten.

Jurybeslissing

Zonder tussen te komen op het vlak van de al dan niet uitvoering van de bestelling, heeft de Jury vastgesteld dat de advertentie geen geografisch adres vermeldt en dat de opmaak van de advertentie en de vermelding van verschillende prijzen verwarrend is en het risico in zich draagt om de consument te misleiden. De Jury heeft de aanbeveling gedaan om de advertentie te wijzigen overeenkomstig de wettelijke bepalingen(WHPC) en intussen de verspreiding ervan op te schorten. De adverteerder bevestigde dat hij zijn geografisch adres zou toevoegen en een gewijzigde versie zou overmaken. Aangezien de Jury geen nieuw ontwerp ontving, heeft zij de media op de hoogte gebracht van haar aanbeveling. Vervolgens liet de adverteerder 2 gewijzigde ontwerpen geworden, waarvoor de Jury opnieuw de aanbeveling deed om ze te vervolledigen, te verduidelijken en te wijzigen.

Gevolg

De adverteerder liet een gewijzigd ontwerp geworden dat voldeed aan de aanbeveling van de Jury en bevestigde dat het andere ontwerp niet zal worden gebruikt.

Adverteerder: GSMZOO
Product/Dienst: Beltonen en GSM boodschappen
Media: Magazine
Initiatief: Consument
Datum afsluiting:  05/07/2002