De advertentie toont een Opel Astra met daaronder in een gele kader de vermelding “15% prime environnementale 1” en daarnaast een kader met de totale prijs met de mogelijke kortingen, waaronder de recyclagepremie (- €1.250 1) en de milieupremie van 15% (- € 2.715 2). Onderaan in kleine letters bevindt zich de informatie met betrekking tot (1) de recyclagepremie en (2) de korting van 15%.
Het gaat om een fout en niet om misleidende reclame. Nadat het materiaal aan de media geleverd was, heeft het reclamebureau vastgesteld dat de uitleg van de nummers (1) en (2) per ongeluk omgewisseld was.
De Jury heeft vastgesteld dat de advertentie een Opel Astra toont met daaronder in een gele kader de vermelding « 15% prime environnementale 1 » en daarnaast een kader met de totale prijs met de mogelijke kortingen, waaronder de recyclagepremie (- €1.250 1) en de milieupremie van 15% (- € 2.715 2). Onderaan in kleine letters bevindt zich de informatie met betrekking tot (1) de recyclagepremie en (2) de korting van 15%.
De Jury heeft genoteerd dat het om een fout gaat in de gele kader (het nummer 1 moet het nummer 2 zijn) en dat het niet de bedoeling was om de consument te misleiden.
Ze heeft eveneens vastgesteld dat de nummers 1 en 2 juist vermeld worden in de kader met de kortingen en overeenkomen met de nummering in de verklarende tekst in kleine letters.
De Jury is van oordeel dat het duidelijk om een typfout gaat en dat, rekening houdend met het feit dat de nummers in kwestie juist hernomen worden in de rest van de advertentie, deze advertentie niet van aard is om de consument te misleiden met betrekking tot de voorwaarden voor de milieupremie van 15%.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70