GB Foods – 06/11/2024

Beschrijving van de reclame

De tv-spot toont eerst de bereiding van het gepromote product. Daarna zien we een muziekgroep muziek maken, iemand die schildert, twee andere personen zitten achter hun laptop, een van hen benadert het gepromote product.
Vervolgens worden achtereenvolgens close-ups getoond van deze verschillende personen die het gepromote product eten.
Het gamma van het product verschijnt op het scherm met de teksten “Arrête pas d'faire ton truc !” links bovenaan, “Ready when you are” rechts bovenaan en “*quand tu veux” onderaan rechts.

De spot gaat verder met het scherm in twee gesplitst met onderaan een chef die het product bereidt en bovenaan, achtereenvolgens, een vrouw midden in een gamingsessie, een man leunend over een wieg en een vrouw met een bal.

Voice-over : « Aïki Yakisoba. Profitez de votre activité et en même temps des saveurs japonaises, Aïki Yakisoba. Découvrez maintenant notre délicieuse gamme de nouilles japonaises. »

Motivering van de klacht(en)

De klaagster vindt dat de slogan die zegt “arrête pas de faire ton truc” absoluut geen goede boodschap voor de volksgezondheid is. Om gezond te eten, moet je bewust eten en dus stoppen met wat je doet om te eten.

Standpunt van de adverteerder

Allereerst wil de adverteerder duidelijk maken dat de advertentie geen gezondheidsclaim overbrengt noch de intentie heeft om deze over te brengen en ook niet bedoeld is om een boodschap over een levensstijl of eetgewoonte in het algemeen te promoten.
Het doel van de spot en de slogan “Arrête pas de faire ton truc” is enkel om de snelle en gemakkelijke bereidingskenmerken van het gepromote product te promoten, wat de belangrijkste kenmerken zijn van deze productcategorie en die perfect geschikt zijn voor de doelgroep in situaties waarin ze weinig tijd hebben om te eten omwille van hun dagelijkse activiteit. Zoals de video toont, legt de reclame enkel de nadruk op hoe weinig tijd er nodig is om het product te bereiden, zonder iets anders te suggereren. Dit idee wordt ook ondersteund door de Engelse slogan “Ready when you are”.
De adverteerder meent dus dat de TV-spot geen misleidende communicatie is en geen ongepaste boodschap overbrengt inzake eetgewoonten, levenstijl en/of gezondheid.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat de tv-spot eerst de bereiding van het gepromote product laat zien, met mensen die hun activiteiten uitvoeren, en vervolgens een close-up toont van deze verschillende mensen die het betreffende product opeten.

Naar aanleiding van het antwoord van de adverteerder merkte de Jury op dat de slogan “Arrête pas de faire ton truc” erop gericht is de snelle en gemakkelijke bereidingseigenschappen van het product te promoten bij consumenten die om de een of andere reden weinig tijd hebben, wat ook wordt ondersteund door de Engelse slogan “Ready when you are”.

Volgens de Jury promoot de reclame geen bepaalde levensstijl, maar worden de producten van de adverteerder voorgesteld als een oplossing in situaties waarin dit nuttig zou zijn.

Zij is van mening dat de spot in kwestie geen aanmoediging bevat om het product te nuttigen zonder de eigen activiteiten te onderbreken, noch elementen die aanzetten tot het aannemen van slechte eetgewoonten.

De Jury is derhalve van oordeel dat de reclame niet getuigt van een gebrek aan een behoorlijk maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef in hoofde van de adverteerder op dit punt.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op dit punt.

Gevolg

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: GB Foods
Product/Dienst: Aïki noodles
Media: TV
Initiatief: Consument
Categorie: Voedingsmiddelen
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  06/11/2024