Een radiospot laat eerst een dialoog horen tussen een kind en Sinterklaas:
Kind : “ge ziet Sinterklaas t'is een echt droomhuis, dubbele garage, 3 slaapkamers, aparte toilet en volledig gemeubeld”. Sinterklaas : “ik zie dat er ook een handvat op het dak staat”. Kind : “t'is een teken dat je het moet nemen hé Sinterklaas”. Sinterklaas : “allez, t'is goed, hoeveel vraagt ge”. Kind : “nee,nee hoeveel geeft ge”. Sinterklaas : “€10”. Kind :“verkocht”. Vrouwenstem : “Wie op 4,5 of 6 november zijn oud speelgoed naar Fun brengt krijgt een kortingsbon van € 10 cadeau en steunt « Kom op tegen kanker »”. Vervolgens al zingend “Fun, Fun, Fun , daar begint de pret”.
De adverteerder liet gelden dat hij deze inruilactie oud speelgoed via zijn sintfolder heeft aangekondigd die over gans Vlaanderen verspreid werd en waarin de voorwaarden duidelijk vermeld werden. De radiospot heeft de campagne uiteengezet in de folder nog eens bevestigd. Hij benadrukte dat er meer dan 60.000 stuks speelgoed binnengebracht werden en hij via zijn winkels geen enkele klacht gekregen heeft.
De Jury heeft vastgesteld dat in tegenstelling tot de folder er in de radiospot nergens melding wordt gemaakt van het feit dat men voor 50 euro dient aan te kopen teneinde aanspraak te kunnen maken op de kortingsbon. Rekening houdend met het feit dat niet iedereen kennis heeft genomen van de folder (o.m. de consumenten met de sticker “geen reclame” op hun brievenbus) is zij van oordeel dat om ieder risico op verwarring uit te sluiten ook de radiospot deze voorwaarde dient te vermelden. Op basis van art. 23,1° WHPC, alsook art. 5 van de IKK code, heeft zij aan de adverteerder de aanbeveling gedaan om deze radiospot voor de toekomst in dit opzicht te wijzigen.
De adverteerder heeft bevestigd dat hij voor de toekomst gevolg zal geven aan de aanbeveling van de Jury.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70