FOREM – 04/03/2009

Beschrijving van de reclame

De radiospot laat 2 personen horen:
Coach : « Voilà la situation, tu es sur un chantier, tu as ton mortier et tes briques, qu’est-ce que tu demandes ? »
Student : « Ben Monsieur, pourrai-je avoir la truelle s’il vous plaît ? »
Coach : « Ouais, mais c’est pas comme ça qu’on demande une truelle sur un chantier. Faut y aller franco ! Genre : « Hé fieu, la truelle elle vient à pied ou quoi ? » Alors tous ensemble avec Dimitri pour l’aider… 3…4 »
Studenten : « Hé fieu, la truelle elle vient à pied ou quoi ? »
Voice over : « Des entreprises engagent encore. Le Forem les connaît et vous donne la meilleure formation pour accéder à l’emploi. Pour plus d’infos, envoyez gratuitement formation au 8698 ou surfez sur leforem.be ».

Motivering van de klacht(en)

Deze reclame geeft een zeer negatief en vals beeld weer van bouwvakkers. In de spot zijn studenten die metselaars willen worden lomperds en grof taalgebruik is de enige manier waarop ze kunnen communiceren in dat milieu. Aangezien de hedendaagse maatschappij geconfronteerd wordt met allerlei problemen aangaande geweld, is deze reclame ongepast.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder heeft eerst verduidelijkt dat het geenszins de bedoeling was om iemand te kwetsen en dat hij bovendien respect heeft voor bouwvakkers.

Hij voegde eraan toe dat hij kon begrijpen dat de toon van de spot iemand heeft kunnen teleurstellen, daar het een feit is dat reclame soms reducerend en vertekend overkomt. In werkelijkheid bestaat de bedoeling van deze campagne erin om opleidingen van Forem voor knelpuntberoepen te promoten.

Hij deelde mee dat in een radiospot van 30 seconden echt moeilijk was om gelijktijdig de aandacht van de luisteraar te trekken, de verdiensten van een beroep aan te prijzen, de zin om een opleiding te volgen op te wekken en de uitzender van de spot in de verf te plaatsen.

Radioreclame is onderhevig aan een eigen code: ze moet verrassen, de aandacht trekken en doeltreffend verwoorden. Het was in die geest dat de radiospot ontwikkeld werd, met een beetje humor en een levendige en gekleurde taal.

De adverteerder deelde mee dat hij onlangs dezelfde aanpak gebruikt heeft in een radiospot voor het organiseren van taalopleidingen waarin Franstaligen een heel beperkte kennis van het Nederlands, het Duits en het Engels hadden.

In de toekomst zal hij proberen nog meer aandacht te besteden aan zulke reacties. Hij deelde tevens mee dat hij de invloed van de campagne zal laten meten bij het doelpubliek.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat radiospot een coach en zijn leerling laat horen die pakkend taalgebruik hanteren.

De Jury is van mening dat de gebruikte toon voldoende humoristisch is en niet van aard is om een beroep te denigreren. Zij is derhalve van oordeel dat deze radiospot niet aanzet tot geweld en geen stereotypes bestendigt.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: FOREM
Product/Dienst: Opleidingen
Media: Radio
Onderzoekscriteria: Eerlijkheid, Waarachtigheid
Initiatief: Consument
Categorie: Werkgelegenheid
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  04/03/2009