Een advertentie toont een kader met daarin een huwelijksfoto. Deze kader is op de grond gevallen en is gebarsten. Tekst: “Een Novilon vloer leeft langer dan de meeste huwelijken”.
De adverteerder liet gelden dat het beeld herkenbaar is maar niet shockerend. Echtscheidingen maken deel uit van de maatschappij. Ook reclame maakt deel uit van de maatschappij en speelt vaak in op actuele, herkenbare situaties. De advertentie zegt letterlijk waar het op staat: ze symboliseert de duurzaamheid en slijtvastheid van de Novilonvloer. De huwelijkskader is gebroken, maar de vloer kan tegen een stootje en is intact gebleven. De klacht draait rond een gebrek aan respect voor mensen die een echtscheiding moeten verwerken. De adverteerder benadrukte dat een gebrek aan respect hier niet aan de orde is: de advertentie vertrekt vanuit een neutrale vaststelling en heeft niet de bedoeling om te kwetsen. Ze is gericht naar een breed publiek en viseert geen individuen. Het gaat over de “meeste huwelijken”, niet over het huwelijk van u, beste lezer. De magazines waarin de advertentie verschijnt, staan vol van verhalen over bekende personen die verwikkeld zijn in echtscheidingen. Vaak met een smeuïge ondertoon vol leedvermaak en sensatiezucht (zaken die totaal afwezig zijn in de Novilon-advertentie).
De Jury is van oordeel dat deze reclame niet kleinerend of respectloos is ten aanzien van het huwelijk en niet van aard is om familiale waarden ten gronde te kwetsen. Het gaat duidelijk om een metafoor teneinde de boodschap kracht bij te zetten. Deze reclame is niet van aard van om de meerderheid van het publiek te shockeren. Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke en/of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70