FLASH MEDIA – 16/09/2003

Beschrijving van de reclame

Een banner toont een man en een vrouw die elkaar glimlachend in de ogen kijken. Tekst : « On va changer … » waarna voortdurend de volgende tekst oplicht : « votre vision du 11 septembre ! ». Als men op de banner klikt komt men op de dating-website van Flash Date terecht waar men uitleg vindt over de Flash avonden die georganiseerd worden.

Motivering van de klacht(en)

Deze banner gebruikt de tragische datum van 11 september om reclame te maken, hetgeen de grenzen van de moraal overschrijdt. Deze banner getuigt van slechte smaak, is schandalig en choquerend.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder liet gelden dat deze banner gerealiseerd werd ter gelegenheid van een avond die hij elke tweede donderdag van de maand organiseert, waarvan de eerste avond juist op 11 september viel en dat deze banner verwijst naar een pagina die het verloop van de dating-avond weergeeft. Hij benadrukte dat hij geenszins de bedoeling had om de herinnering aan 11 september te besmeuren, maar in tegendeel de boodschap wilde brengen dat hij hen een positief en vreugdevol gevoel toewenste in plaats van droevigheid.

Jurybeslissing

De Jury was van oordeel dat deze banner een knipoog bevat zonder negatieve of onaangename zinspeling t.a.v. de tragische datum van 11 september. Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.

Adverteerder: FLASH MEDIA
Product/Dienst: Chatsite
Media: Internet
Onderzoekscriteria: Fatsoen en goede smaak
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  16/09/2003