De reclame op het internet toont een foto van de auto en vermeldt met als titel “De Alfa 156 Selespeed : Een technologie die afkomstig is uit de formule 1” : “Ontdek alle sensaties die de Formule 1-piloten beleven, een sequentiële versnellingsbak met bediening aan het stuur ontwikkeld in samenwerking met Magneti Marelli. Dit bedienings-systeem van de transmissie zal U kennis laten maken met een nieuwe manier van autorijden”. Daaronder wordt uitgelegd dat de Selespeed uw handeling versnelt door de tijd tussen de twee versnellingen tot een minimum te herleiden (…“Alleen de weg bestaat nog”).
De adverteerder liet gelden dat met de sequentiële versnellingsbak naar de Formule 1 wordt verwezen omdat het systeem dankzij de Formule 1 is uitgevonden. De term sensaties verwijst enkel naar het unieke gevoel om manueel te schakelen zonder gebruik te maken van de koppelingspedaal wat de bestuurder in staat stelt zich enkel op de weg te concentreren en niet op het koppelen en ontkoppelen.
De Jury was van oordeel dat de reclame verdergaat dan een verwijzing naar de eigenschappen van de formule 1 technologie, o.m. door de vermelding “ontdek alle sensaties die de Formule 1 piloten beleven”. Deze idee wordt nog versterkt door de verwijzing naar het versnellen van de handeling van het schakelen. De Jury was derhalve van oordeel dat de reclame strijdig is met art. 4 van de Febiac code en deed de adverteerder de aanbeveling deze te wijzigen.
De adverteerder legde een nieuwe tekst voor die conform is met de Juryaanbeveling (geen verwijzing meer naar Formule 1 noch naar snelheid).
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70