De advertenties met de slogan “Londen nu nog verleidelijker” tonen typische personages uit Londen op een humoristische manier (een zaalwachter in een museum met roze kousen met jartellen, een portier in een hotel met zakken vol boodschappen en roze schoenen met hoge hakken, een snoepverkoper in het theater met een ontblote schouder).
De Eurostar campagne promoot het programma Eurostar+ dat ervoor wil zorgen dat reizigers kunnen genieten van exclusieve kortingen tijdens hun vakantie in Londen.
Ze promoot dus de onderliggende boodschap “Londen nu nog verleidelijker”, met dank aan de voordelen van het Eurostar+ programma.
Het programma Eurostar+ dekt verschillende activiteiten zoals shoppen, musicals en musea vandaar de keuze om deze 3 themas te illustreren aan de hand van typische Londense personages.
Om ervoor te zorgen dat zijn communicatie meer impact zou hebben, heeft de adverteerder ervoor gekozen om de trekken van zijn personages te overdrijven en er een beetje humor aan toe te voegen maar het was op geen enkel moment de bedoeling om iemand te beledigen en zeker de mensen met een handicap niet.
De Jury heeft vastgesteld dat de advertenties met de slogan « Londen nu nog verleidelijker » typische Londense personages tonen op een humoristische manier (een zaalwachter in een museum met roze kousen met jartellen, een portier in een hotel met zakken met boodschappen en roze schoenen met hoge hakken, een snoepverkoper in het theater met een ontblote schouder).
De Jury is van oordeel dat deze advertenties duidelijk humoristisch en overdreven zijn dat ze niet van aard zijn om mannen of vrouwen te denigreren. De Jury ziet er ook geen belediging in ten opzichte van personen met een handicap.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70