ECOSHOP – 18/09/2012

Beschrijving van de reclame

Man 1: “Dag buurman.”
Man 2: “Seg ik heb mijn vrouw aan de deur gezet.”
Man 1: “Dat meen je niet!”
Man 2: “Jep, en haar inboedel ook. En weet je wat? Ik heb voor haar spullen nog geld gekregen ook. Bij Ecoshop en daarmee heb ik mij helemaal opnieuw geïnstalleerd, met mijn nieuwe madam. Maar die komt niet van Ecoshop hé.”
Vrouw: “Schatje, mag ik nog eens kijken bij Ecoshop voor een fiets?”
Man 2: “Lap, het begint weer.”

Voice-over: Ecoshop geeft gebruikte spullen een tweede kans. Voor alle tweedehandsshopping, bezoek de ecoshopwinkel in Antwerpen of kijk op ecoshop.be. Je tikt altijd iets op de kop bij Ecoshop.

Motivering van de klacht(en)

Deze reclame stuit de klager enorm tegen de borst.
De mannelijke stem in de reclame vertelt dat hij zijn vrouw aan de deur heeft gezet en haar goederen heeft verkocht op eco-shop. Wat moeten kinderen die dit horen wel niet denken? Je gooit je vrouw buiten en ze krijgt zelfs haar eigen spullen niet mee. Meer zelfs, je slaat er als man een slaatje uit. Om van een rolmodel te spreken kan dit wel tellen…
Deze reclame bezorgt de klager altijd een verschrikkelijk gevoel.

Jurybeslissing

De Jury heeft kennis genomen van de radiospot waarin een man vertelt dat hij zijn vrouw aan de deur heeft gezet en haar inboedel verkocht heeft.

De Jury is van oordeel dat het van slechte smaak getuigt om dergelijk gedrag in een dergelijke gezinssituatie samen met stereotypes inzake rollenpatronen – humoristisch uitvergroot of niet – op deze manier in te zetten in een commerciële communicatie.

Op basis hiervan heeft de Jury dan ook gemeend een advies van voorbehoud te moeten formuleren overeenkomstig artikel 2 van haar reglement en doet zij een beroep op de verantwoordelijkheid van de adverteerder. Een advies van voorbehoud impliceert dat de adverteerder vrij is op het vlak van het gevolg dat hij hieraan wenst te verlenen.

Gevolg

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: ECOSHOP
Product/Dienst: Tweedehandswinkel
Media: Radio
Initiatief: Consument
Type beslissing: Advies van voorbehoud
Datum afsluiting:  18/09/2012