In een radiospot horen we een stem van een jonge papa, die met rustige stem een sprookje beëindigt voor een slaperig kindje: …en toen was ‘t sprookje uit.
Meisje van een jaar of 6: Zeg papa, waarom had de ene opa veel centjes en de andere niet?
Papa: Aah… die ene opa stak zijn centjes in een pensioenspaarfonds en dat bracht weinig op.
Kindje: En de andere opa?
Papa: Ah, de andere opa was veel slimmer, die begon met een pensioenspaarverzekering toen hij nog jong was. DVV belegde dat veilig, en het bedrag werd elk jaar groter.
Voice over: Met een pensioenspaarverzekering van DVV zijn je rentevoet én je kapitaal gewaarborgd. En dit is geen sprookje! Meer details op de financiële infofiche of bij uw DVV-consulent !
Bel gratis 0800 24 404 of surf naar veiligpensioensparen.be DVV.
Raad op mensenmaat.
De adverteerder deelde mee dat de radiospot werd opgesteld overeenkomstig de Gedragscode inzake reclame en informatieverstrekking over individuele levensverzekeringen. De radiospot vermeldt zowel de commerciële naam van de verzekeraar als het type van het product én verwijst naar de financiële infofiche.
Daarenboven is hij van mening dat de gevoerde reclame duidelijk is en geenszins misleidend voor de consument.
De radiospot maakt een vergelijking tussen een pensioenspaarfonds en een pensioenspaarverzekering waarbij hij stelt dat pensioenspaarverzekering meer garantie biedt dan pensioenspaarfondsen waar het rendement afhankelijk is van de samenstelling en evolutie van de onderliggende aandelen/obligaties.
Hij legde uit dat indien men kiest voor een pensioenspaarverzekering bij DVV, dan heeft men de keuze tussen een klassieke pensioenspaarverzekering of een DVV Save 3.
De eerste (Klassieke levensverzekering) biedt tot einddatum een gewaarborgde rentevoet op alle (contractueel voorziene) periodieke stortingen van het contract; daarentegen DVV Save (Universal Life) biedt een gewaarborgde rendement op elke storting (rentevoet op dat moment van kracht); deze kan dus elk jaar verschillend zijn (stijgend of dalend maar toch gegarandeerd).
Deze eigenschappen van zowel Klassiek als Save3 worden heel duidelijk beschreven in de verplichte financïele informatiefiches (FiF) die deel uitmaken van het onderschrijvingsproces bij de DVV-consulenten.
Hij benadrukte dat de radiospot een algemene reclame is voor een pensioenspaarverzekering en niet dieper in gaat op een bepaald product. Hij begrijpt dan ook niet de inhoud van de klacht die uitsluitend spreekt over de pensioenspaarverzekering DVV Save 3.
Voor meer informatie wordt de luisteraar doorverwezen naar de DVV-consulent, een gratis infolijn en een informatieve site over pensioensparen bij DVV.
Tenslotte wees hij erop dat bedoelde producten enkel kunnen worden afgesloten via een DVV-consulent die vooraf met de potentiële klant een uitgebreid behoeftengesprek voert en in functie daarvan de klant het meest aangewezen product adviseert.
De Jury heeft vastgesteld dat in de radiospot een vergelijking gemaakt wordt tussen een pensioenspaarfonds en een pensioenspaarverzekering, waarbij gesteld wordt dat een pensioenspaarverzekering meer garanties biedt, met name dat de rentevoet en het kapitaal gewaarborgd zijn.
De Jury is van oordeel dat deze reclame in de huidige context (waar een pensioenspaarverzekering inderdaad meer garanties biedt dan een pensioenspaarfonds) niet van aard is om de consument te misleiden op dat vlak.
De Jury merkt op de reclame niet verwijst naar DVV Save 3, maar algemeen een pensioenspaarverzekering aanprijst. Voor meer informatie wordt er verwezen naar de financiële infofiche (waar de diverse opties beschreven worden), de DVV consulent , een gratis telefoonnummer of een website-adres.
Gelet op voorgaande, is de Jury van oordeel dat deze reclame geen elementen bevat die van aard zijn om de consument te misleiden.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70