De spot toont beelden uit de realityserie in kwestie, waaronder beelden van mensen in badkleding, mensen in een boot, een man en een vrouw die samen op een surfplank zitten, mensen aan het zwembad, een man en een vrouw die elkaar op de mond kussen, mensen die in de zee aan het dansen zijn.
Voice-over:
“Online matchen is één ding, maar wat met de volgende stap?
Bij wie slaat de vonk over in het echt?
Love in the Flesh. Nu exclusief op VTM Go.”
Ondertitels (vertaling van in het Engels gesproken tekst):
“Happy safe seks, jongens.
En gaan daten: ‘In the Flesh’.
Is hij iemand die ik ook in het echte leven zou daten?
Ze is exact wat ik verwachtte, maar...
Zet je me nu in de ‘friendzone’?
Yeah, baby.”
1) De klaagster verwees naar reclame voor de tv-reeks ‘Love in the Flesh’ tijdens het kijken naar ‘The Voice Kids’ op VTM Go. Ze voerde aan dat er zeer expliciete beelden van seks te zien waren en vindt dit ongepast aangezien zij samen met haar kinderen, overdag, naar dit programma keek. ‘The Voice Kids’ heeft volgens haar families en kinderen als doelgroep en deze reclame past hier volgens haar absoluut niet bij.
2) De klaagster vond het jammer dat ze overdag, wanneer zij met haar zoon van 4 naar een K3 programma keek op VTM Go, reclame kregen over de tv-reeks ‘Love in the Flesh’. Haar kleuterzoon hoeft nog geen seks, borsten of verleidingsspelen te zien.
De adverteerder deelde mee dat de trailers ter promotie van eigen programma’s op VTM Go worden uitgezonden, rekening houdend met het doelpubliek van het programma waarrond de trailer geplaatst wordt.
In dit geval stelde hij helaas vast dat er gedurende korte tijd een technisch probleem was dat tot gevolg had dat het programmatiesysteem niet naar behoren werkte.
Hij betreurt dit zelf ten zeerste, omdat hij veel belang hecht aan de kijkervaring van zijn kijkers, ook de jongste kijkers en hun ouders. Zijn programmatoren zijn onmiddellijk aan de slag gegaan om dergelijke vergissing te vermijden in de toekomst.
De Jury heeft kennisgenomen van de spot in kwestie en van de klachten die daarop betrekking hebben.
Zij heeft vastgesteld dat de spot zich er, zoals bij trailers gebruikelijk is, toe beperkt om een selectie van fragmenten uit de gepromote realityserie ‘Love in the Flesh’ te tonen en aldus informatie te geven in verband met het genre van de reeks.
Zij is van mening dat de gebruikte beelden aldus een getrouwe weergave van de reeks beogen te vormen, die zich afspeelt in de setting van een strandhuis met zwembad op een vakantie-eiland, zonder daarom echter overdreven seksueel getint te zijn.
De Jury is van oordeel dat deze reclame niet van aard is om de gemiddelde consument te choqueren en derhalve niet getuigt van een onbehoorlijk maatschappelijk of professioneel verantwoordelijkheidsbesef in hoofde van de adverteerder.
Zij is tevens van oordeel dat deze reclame niet van aard is om kinderen schade te berokkenen op moreel of mentaal vlak.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op deze punten.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70