DPG MEDIA – 11/01/2023

Beschrijving van de reclame

De spot toont beelden uit de comedyserie in kwestie, waaronder beelden van het hoofdpersonage tijdens een begrafenis met een open kist waarvan het deksel neervalt op de arm van de overledene en beelden van een man met ontbloot bovenlichaam die aan het tongzoenen is met een vrouw in negligé terwijl het hoofdpersonage, eveneens met ontbloot bovenlichaam, hen van dichtbij aan het bekijken is.
Voice-over: “De zalige comedyserie Maxxx. Nu exclusief op VTM Go.”
Ondertitels (vertaling van in het Engels gesproken tekst):
“Ik ben Maxxx. Er komt dit jaar vast een single van me uit.
Wat is er met Maxxx?
Yahtzee. Jij was toch dood?
Ik maak een comeback.
Wij zijn Maxxx hier, snap je? We houden het Maxxxy.
Voor altijd samen.
Seks, seks, seks. Pik, pik, pik. Dat is popmuziek.”

Motivering van de klacht(en)

De klaagster vond het jammer dat ze overdag, wanneer zij met haar zoon van 4 naar een K3-programma keek op VTM Go, reclame kregen over de tv-reeks ‘Maxxx’. Haar kleuterzoon hoeft geen vloeken of seksscenes te zien.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat de trailers ter promotie van eigen programma’s op VTM Go worden uitgezonden, rekening houdend met het doelpubliek van het programma waarrond de trailer geplaatst wordt.
In dit geval stelde hij helaas vast dat er gedurende korte tijd een technisch probleem was dat tot gevolg had dat het programmatiesysteem niet naar behoren werkte.
Hij betreurt dit zelf ten zeerste, omdat hij veel belang hecht aan de kijkervaring van zijn kijkers, ook de jongste kijkers en hun ouders. Zijn programmatoren zijn onmiddellijk aan de slag gegaan om dergelijke vergissing te vermijden in de toekomst.

Jurybeslissing

De Jury heeft kennisgenomen van de spot in kwestie en van de klacht die daarop betrekking heeft.

Zij heeft vastgesteld dat de spot, zoals bij trailers gebruikelijk is, een selectie van fragmenten uit de gepromote comedyserie ‘Maxxx’ toont en aldus beoogt informatie te geven in verband met het genre van de reeks.

De Jury is echter van mening dat bepaalde van de geselecteerde scènes wel degelijk ongeschikt zijn voor jongere kijkers, in het bijzonder de zeer seksueel getinte beelden van een man met ontbloot bovenlichaam die aan het tongzoenen is met een vrouw in negligé terwijl het hoofdpersonage, eveneens met ontbloot bovenlichaam, hen van dichtbij aan het bekijken is, waarbij men een ander personage (in het Engels) “Seks, seks, seks. Pik, pik, pik.” hoort roepen.

Zij is daarnaast van mening dat de scène tijdens een begrafenis met een open kist, waarbij het hoofdpersonage de arm van de overledene vasthoudt en vervolgens het deksel neervalt op die arm en deze met een krakend geluid breekt, angstaanjagend kan zijn voor kinderen.

Zij is derhalve van oordeel dat deze spot wel degelijk van aard is om choquerend over te komen voor jonge kinderen die ermee worden geconfronteerd, wat geacht mag worden zeer waarschijnlijk te zijn bij verspreiding binnen een familieprogramma rond ‘K3’.

Gelet op het voorgaande en op basis van artikels 1, alinea 2 en 18.3 van de Code van de Internationale Kamer van Koophandel (ICC-Code), heeft de Jury de adverteerder derhalve verzocht om de reclame in kwestie te wijzigen, en bij gebreke daaraan deze niet meer te verspreiden in een context waarin jonge kinderen geacht mogen worden te kijken zoals in casu het geval was.

Gevolg

In dit verband heeft de Jury er terdege nota van genomen dat de adverteerder reeds aangaf maatregelen te hebben genomen om dit naar de toekomst toe te vermijden.

Adverteerder: DPG MEDIA
Product/Dienst: VTM Go – ‘Maxxx’
Media: TV
Initiatief: Consument
Datum afsluiting:  11/01/2023