D’IETEREN – 02/04/2008

Beschrijving van de reclame

Een advertentie met als titel “Rij groener ook al kiest u ‘m in het wit” “Ecodays van 3 tot 15 maart.” toont 2 witte wagens van het merk, op een groene achtergrond met bloemen.

Tekst onder de voertuigen:
1. “Seat Ibiza Cool Ecomotive. 99g/km CO2. 15 % korting.
Catalogusprijs met airco:
€ 13.490 BTWi
- 15% wettelijke korting voor voertuig met minder dan 105 g/km CO2-uitstoot
- € 200 wettelijke korting voor gebruik van een roetfilter
_______
€ 11.267 BTWi
- € 500 indien u geniet van de Ecobonus”

2. “Seat Leon Ecomotive. 119 g/km CO2. TDI 105 pk.
Catalogusprijs met airco, boordcomputer en cruise control:
€ 19.690 BTWi (doorstreept)      € 18.990 BTWi
- € 200 wettelijke korting voor gebruik van een roetfilter
_______
€ 18.790BTWi
- € 1.000 indien u geniet van de Ecobonus”

Tekst onderaan: “Groener leven kan ook leuk zijn! Kijk maar naar deze twee Ecomotives! De Seat Ibiza Ecomotive was de eerste, maar nu zorgt ook de Seat Leon Ecomotive voor een schoner milieu. Alle twee hebben ze een lage CO2-uitstoot en toch – met hun 80 en 105 pk motoren – een hoge factor rijplezier. Bovendien krijg je op de Ibiza Ecomotive een wettelijke korting van 15%. Ontdek ze tijdens de ECODAYS!

Vermelding van website, logo, educatieve slogan, vermelding inzake brandstof en CO2, en info over de ecobonus-premie.

Motivering van de klacht(en)

De formulering “maar nu zorgt Seat voor een schoner milieu” lijkt echt wel overdreven. Zelfs al zou de auto op water rijden, dan nog zullen de banden, de olie, … voor vervuiling zorgen.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder liet gelden dat hij het geluk heeft een voertuig te commercialiseren waarvan de CO2-uitstoot bij de laagste op de markt behoort, met 99g/100 km voor de Ibiza Ecomotive. Deze resultaten zijn erkend door ons wetgevend systeem dat een tegemoetkoming voorziet van 15% op de verkoopprijs van dit voertuig.

Hij stelde er in zijn communicatie te hebben op toegezien niet te overdrijven. In de reclame wordt niet beweerd dat de voertuigen “groen zijn, maar wel “groener”, noch dat ze niet vervuilen, maar dat ze minder vervuilen dan de anderen. De adverteerder is dus van oordeel dat zijn mededeling “fair” is.

Jurybeslissing

De Jury heeft de advertentie in kwestie onderzocht.

De Jury heeft vastgesteld dat in de reclame in kwestie gebruik wordt gemaakt van de termen « rij groener » / « roulez plus vert ». Zij is van mening dat deze termen geen absolute uitdrukkingen, beweringen of slogans vormen, die er impliciet zouden op wijzen dat het product in kwestie geen gevolgen zou hebben voor het leefmilieu. Anderzijds, is zij van mening dat deze termen niet van aard zijn om de consument te misleiden nopens de kenmerken en eigenschappen van het product in kwestie mbt zijn gevolgen voor het leefmilieu.

Gelet op wat voorafgaat en bij gebrek aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.

Aangezien geen hoger beroep werd aangetekend, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: D'IETEREN
Product/Dienst: Seat
Media: Magazine
Onderzoekscriteria: Milieu
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  02/04/2008