DEUTSCHE BANK – 03/05/2013

Beschrijving van de reclame

VO: « Une manière risquée de gagner de l’argent ? »
Man met Spaans accent: « Voilà, j’ai mélangé les pots, où est la boule ? »
Man: « Là ! »
Man met Spaans accent: « Bravo »
Vrouw: « Troisième fois que tu gagnes ! »
Man met Spaans accent: « Muy bien Senior, vous voulez miser un peu plus ? »
Man: « Bien sûr, voilà les clés de ma voiture »
Man met Spaans accent: « Elle est où ? »
Man: « Là ! »
Man met Spaans accent: « Perdu, elle est garée où la voiture ? ».

Motivering van de klacht(en)

Het gaat om een reeks van 3 spots die de niet al te slimme slachtoffers van verschillende oplichterijen voorstellen (een aankoop van een vals schilderij, de deelname aan een geneesmiddelentest, een spel waarbij de wagen van het slachtoffer de inzet is).
De eerste twee spots vormen niet echt een probleem. De derde is de enige waarin de oplichter in scène gebracht wordt. Hij heeft een vreemd en zuiders accent. Deze combinatie komt de klager pijnlijk voor.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder heeft een radiocampagne gevoerd met betrekking tot zijn effectenrekeningen, bestaande uit 3 verschillende spots: “Toeristenval”, “Medisch experiment” en “Schilderij”.

Het is nog nooit zo moeilijk geweest als vandaag om z’n geld te laten opbrengen. Spaarboekjes brengen minder en minder op zodat talrijke mensen andere manieren zoeken om hun geld te investeren. Het idee achter deze campagne was dat meerdere van deze andere manieren van investeren niet zonder gevaar zijn. Wie een schilderij koopt moet een echte kenner zijn om te weten dat het niet om een vervalsing gaat. Een vrijwilliger die aan een medisch experiment deelneemt voor geld houdt niet altijd rekening met de gevolgen. En wie het risico neemt om, op vakantie, mee te spelen met kansspelen die in België verboden zijn loopt het risico om geld te verliezen.

De klacht gaat over de spot “Toeristenval”. Aangezien het spel met de 3 potjes en het balletje verboden is in België, was het belangrijk om de scène in een realistische context te plaatsen. Het doel was om de luisteraars te laten begrijpen dat de situatie zich afspeelt op een toeristische plaats, in een niet nader gepreciseerd land. Noch de plaats noch de persoon die het spel voorstelt zijn belangrijk. Wat wel belangrijk is, is het risico om zich op vakantie te wagen aan een illegaal spel dat men niet kent of waarvan men de risico’s slecht inschat. Dit spel is bovendien goed gekend in Spanje, met name op La Rambla in Barcelona. Dit wordt ook onderstreept door het Spaanse accent en een klassiek “Muy bien Senior”, een erg herkenbare uitdrukking.

Bovendien worden er waarschuwingen gegeven tegen deze of gelijkaardige praktijken. Met de zomer in aantocht is de spot ook een vriendelijke en humoristische herinnering aan deze waarschuwingen.

Het medium radio is een “theater van de geest” waarin het spel van de acteurs en de geluidseffecten slechts over enkele seconden beschikken om de boodschap te verduidelijken. De adverteerder kon geen toeristisch karakter aan de spot verlenen met alleen maar het accent van een Belgische toerist, kon er slechts een vakantiegevoel aan geven aan de hand van het geluidsdecor. Dat is wat hij heeft proberen te doen.

De adverteerder wenst echter zijn oprechte excuses aan te bieden indien deze campagne ongewenst een misverstand heeft veroorzaakt. Het was inderdaad nooit zijn bedoeling om wie dan ook te viseren of te stigmatiseren.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat de spot “Toeristenval” personen in scène zet die deelnemen aan een spel waarbij ze hun auto inzetten en dit om een riskante manier om geld te verdienen te illustreren.

De Jury is van oordeel dat het gebruik van een zuiders accent in deze scène met een humoristisch doel niet van aard is om beschouwd te worden als een stereotype dat indruist tegen de maatschappelijke evolutie of tegen de gangbare gedachtengang binnen de bevolking.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.

Gevolg

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: DEUTSCHE BANK
Product/Dienst: Deutsche Bank
Media: Radio
Onderzoekscriteria: Sociale verantwoordelijkheid
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  03/05/2013