De voorkant van de postkaart bevat een afbeelding van een borst, met daarbij een ijsblokje waarvan een druppel de tepel raakt en de tekst “Delta-Temp ... Wij maken het verschil ...”.
Achteraan de postkaart valt onder meer te lezen:
“Blijf op temperatuur met Delta-Temp.
Wilt u ook zorgeloos van de zomer genieten?
Huur dan nu een mobiele airco of verwarming, een chiller, een klimaatkast, ...
Delta-Temp heeft voor elke toepassing een gepaste oplossing.”
De adverteerder deelde mee dat de bedoeling was om op te vallen. Het was zeker niet de bedoeling vrouwonterend of intimiderend te zijn.
De Jury heeft kennis genomen van de postkaart met een afbeelding van een borst, die onder meer het volgende vermeldt: “Blijf op temperatuur met Delta-Temp. Wilt u ook zorgeloos van de zomer genieten? Huur dan nu een mobiele airco of verwarming, een chiller, een klimaatkast, ...”.
De Jury is van mening dat er geen direct verband is tussen de aangeboden diensten en het afbeelden van een borst/tepel. Zij is ook van mening dat het gebruik van dit beeld ongepast is om de diensten aan te prijzen en dat de campagne op die manier de vrouw instrumentaliseert.
Gelet op het voorgaande en op basis van punt 2 van de JEP regels inzake de afbeelding van de mens heeft de Jury de adverteerder dan ook verzocht om deze reclame te wijzigen en bij gebreke daaraan deze reclame niet meer te verspreiden.
De adverteerder zal de Jurybeslissing respecteren en de reclame niet meer verspreiden.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70