De tv-spot toont animatiebeelden van een maaltijdbezorger die door een stad rijdt op een brommer.
Voice-over: “Eten maakt de buurt en bij Deliveroo kennen we alle goeie plekjes. Je vindt het allemaal gewoon hier. Momenteel gratis levering. Bestel nu op de app of op Deliveroo.be.”
Tekst op scherm:
“Deliveroo
Gratis levering*
*Aanbieding enkel geldig in een selectie van restaurants in België tot en met 28/04/2024. Aanbieding onderworpen aan minimum aankoopbedrag. Geografische beperkingen, afhankelijk van beschikbaarheid. Voorwaarden: deliveroo.be/nl-be/legal.”
De banner in de app bevat de tekst “Gratis levering bij je favoriete restaurants”, een knop “Bestel hier” en een afbeelding van een schotel sushi.
De klager verwees naar de reclame op tv die gratis levering belooft en naar de grote banner “Gratis levering bij je favoriete restaurants” in de app. Hij deelde mee dat hij hierop klikte en een lijst met 3 restaurants kreeg, met als titel van de pagina “Free Delivery (Belgium)”. Op de screenshots van het platform die hij meedeelde, staan onder de vermelding “Free Delivery (Belgium)” aanbiedingen van restaurants waarvan één zonder melding van een gratis levering en één met “Spend €25, get free delivery”.
De levering werd hem nochtans aangerekend en hij vindt de reclames dus misleidend.
Op basis van de meegedeelde informatie heeft de adverteerder genoteerd dat een gebruiker klaagt dat hij geen gebruik heeft kunnen maken van een aanbod met betrekking tot gratis levering. Hij deelde mee dat een dergelijk aanbod wel degelijk liep op het ogenblik van de klacht van de gebruiker en dat consumenten volledig op de hoogte waren gesteld van het aanbod en de beperkingen ervan, met name via een tv-reclame waarin de promotie voor gratis levering gepaard ging met voorwaarden:
- de promotie was enkel van toepassing op bestellingen bij een selectie van deelnemende restaurants,
- de promotie was onderworpen aan geografische beperkingen,
- de promotie was van toepassing als de consument een minimum bestelbedrag had bereikt om gebruik te maken van gratis levering.
De promotie was ook zichtbaar op het platform onder een speciale banner waarvan de beperkte ruimte het niet mogelijk maakte om precieze voorwaarden op een leesbare manier voor de consument op te nemen. Er werd gekozen om deze voorwaarden op te nemen op de inserts en menu's van de restaurants. Wanneer een consument op de banner voor gratis levering klikt, wordt hij doorverwezen naar een lijst van deelnemende restaurants met een speciale insert waarin de voorwaarden van dit aanbod worden uiteengezet. Als een restaurant een gratis leveringsactie aanbiedt, verschijnt het in de lijst van betrokken restaurants onder de speciale banner, met de woorden " Spend €X, get free delivery ". Op de screenshots die de klager heeft toegestuurd, is dit duidelijk te zien voor restaurants die deze deal aanbieden.
Volgens de adverteerder was de consument dus duidelijk geïnformeerd over de voorwaarden die op het aanbod van toepassing waren en was de reclame waarop de klacht betrekking had niet misleidend.
Daarnaast werd op de screenshots die bij de klacht waren gevoegd, beweerdelijk een restaurant vermeld in het gedeelte over gratis levering dat geen gratis levering maar een korting van 20% aanbood. De adverteerder verklaarde dat deze aanbieding niet langer loopt, maar dat hij niettemin zijn interne processen heeft versterkt zodat verdere controles zouden worden uitgevoerd om ervoor te zorgen dat alle restaurants die onder de banner voor gratis levering worden weergegeven, aan deze aanbieding deelnemen.
De Jury heeft kennisgenomen van de klacht en van de Nederlandstalige TV-spot waarbij de voice-over “momenteel gratis levering” aankondigt, met als tekst op het scherm “Deliveroo Gratis levering*” en daaronder “Aanbieding enkel geldig in een selectie van restaurants in België tot en met 28/04/2024. Aanbieding onderworpen aan minimum aankoopbedrag. Geografische beperkingen, afhankelijk van beschikbaarheid. Voorwaarden: deliveroo.be/nl-be/legal.”.
Zij heeft vervolgens kennisgenomen van de geviseerde banner die de tekst “Gratis levering bij je favoriete restaurants” en een knop “Bestel hier” bevat.
Naar aanleiding van het antwoord van de adverteerder, heeft zij genoteerd dat als de consument op de banner klikt om te bestellen, hij doorgestuurd wordt naar een lijst van deelnemende restaurants met een begeleidende tekst met de voorwaarden van dit aanbod via de vermelding “Spend €X, get free delivery”.
Op basis van het screenshot meegedeeld door de klager, heeft de Jury vastgesteld dat onder de titel “Free Delivery (Belgium)” aanbiedingen van restaurants staan waaronder één zonder enige vermelding van gratis levering, en een ander met de vermelding “Spend €25, get free delivery”.
Rekening houdend met de tekst van de banner en de titel van de pagina waarop men komt als men klikt, is de Jury vooreerst van oordeel dat enkel restaurants die deelnemen aan de promotie met betrekking tot gratis levering mogen worden opgenomen in de lijst van betrokken restaurants onder de specifieke banner.
Dienaangaande heeft zij genoteerd dat de adverteerder heeft meegedeeld dat hij zijn interne processen heeft versterkt, zodat extra controles zouden worden uitgevoerd om ervoor te zorgen dat alle restaurants die onder de banner voor gratis bezorging worden weergegeven, effectief deelnemen aan het desbetreffende aanbod.
Wat vervolgens de beperkende voorwaarden zelf betreft die van toepassing zijn op het aanbod, is de Jury van mening dat deze voldoende duidelijk vermeld worden in de TV-spot. Zij heeft daarentegen vastgesteld dat de banner geen aanwijzing hierover bevat.
Gelet op het absolute karakter van de vermelding op de banner, is de Jury van oordeel dat de adverteerder, zonder de volledige inhoud van de voorwaarden te moeten herhalen in de beperkte ruimte van de banner, nalaat de aandacht te vestigen op het bestaan zelf van deze beperkende voorwaarden. Zij is derhalve van oordeel dat de reclame in kwestie aldus van aard is om de gemiddelde consument te misleiden op dit punt, wat in strijd is met artikels 4 en 5 van de Code van de Internationale Kamer van Koophandel (ICC Code).
Op basis van voormelde bepalingen, heeft de Jury de adverteerder derhalve verzocht om de betrokken banner te wijzigen, en bij gebreke daaraan deze niet meer te verspreiden.
De adverteerder heeft gesteld dat het aanbod niet langer loopt maar dat hij de aanpak van de banner in de toekomst zal wijzigen.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70